14 Kasım 2007

Mehmet dedenin elleri

Lütfen sevgili Lalehan'ın (Uysal) Buğday Bülteni'nde, Şişli'de kurulan %100 Ekolojik Pazar ile ilgili yazısını okur musunuz? Teşekkürler.
*
Geçen yıl bu zamanlardı. Verde'nin kuruluşunun 10. yılı için düzenlenen basın gezisinin 2. gününde zeytinliklere gitmiştik. Zeytin toplayacak, sepetlere dolduracaktık. Mehmet dedeyi orada tanıdım işte. Sekseni devirmiş, ağaçlarına evladı, torunu gibi bakan bir toprak insanıydı. O zeytini anlatırken, elleriyle yüzündeki kırışıklıkların avucundaki zeytinlerle ne kadar uyumlu olduğunu düşünmüştüm. Bu ayın etkinliğine Mahzun Prenses evsahipliği yapıyor. Konu kış hazırlıkları. Yarından itibaren sitesinde komşuların, dostların birbirinden özel kış hazırlıklarını yayınlayacak sevgili prensesimiz. Biz de ağzımız sulanarak, geçmişe öykünüp köyle bağını yitirmemişe özenerek izleyeceğiz. Kış hazırlıkları deyince aklıma pek çok şey geliyor ya, sevgilim olduğu için zeytinden başkasına yer veremezdim sanki. Zeytin yapımını bugüne kez pek çok kere yazdığım için tekrar anlatmıyorum ancak sayfanın sağ köşesinde Mutfakta Zen'de arama kutusuna zeytin yazarsanız burada zeytine dair yazdığım tüm yazıları görebilirsiniz. Biri de 2004 yılında Afiyetle dergisinde yayınlanan bu yazı. (Fidan'cığım, etkinlik sebebiyle senin yeşiller bir sonraki yazıya kaldı, affet beni olur mu?)

23 yorum:

Betül İnce dedi ki...

Zeytin. Olmasaydı ne olurdu diye düşündüğüm çoktur. Bilirim, o eller o muhteşem meyveyi sanki okşayarak toplarlar. Toprağın, ağacın, zeytinin, hatta posanın bile kokusu geldi sanki buraya sabahın bu erken saatinde.

banu kırmızıgül dedi ki...

mehmet dedenin ellerindeki zeytinleri görunce kendi dedem aklıma geldi bu yaz beraber zeytin topladık bahçedeki ağaçtan sadece zeytin değil limon topladık. sonra dedem cizik attı zeytinlere ve kısa hazırlık yaptı. çok duygulandım dedemi özledim. çok güzel bir paylasım tesekkur ederim canım. sevgiler..

Bizim Evin Mutfağı-Aysel dedi ki...

Tijen Abla'cığım ne kadar özendim sana şimdi. Yoğun çalışma hayatından fırsat bulup zeytin toplamaya yada bağbozumu gibi etkinliklere hiç katılamadım. Hep içimde kaldı bu istek. Zeytin soframıza gelene ne kadar ne emekler harcanıyor bazen bunu gözardı ediyoruz. Hatırlattığınız için teşekkürler. Sevgiler...

Aslı Cin dedi ki...

Geçen yıl Çanakkale taraflarına yaptığınız bir geziyi yazmıştın, Zeytin ve zeytinyağları üzerine, hala aklım var oralarda :)

Adsız dedi ki...

Selam blogunu yeni kesvettim cok güzel ve fakli bir blog yapmissin herseyi cok güzel anlatmisin ,ellerine saglik.sevgiler

Bocuruk dedi ki...

O ellerdeki yaşanmışlık, çizgiler, tırnak içindeki zeytin siyahı bana sağlıkla devrilecek yıllarda zeytinin ve yağının ne kadar önemli olduğunu düşündürdü. Çok şükür ki böyle bir mucizevi yiyeceğe kolayca ulaşabiliyoruz. Mehmet dede daha nice yıllar devirsin. Allah bize de o yaşlara sağlıkla ulaşmayı nasip etsin.
Sevgilerimle...

Adsız dedi ki...

Bu resim gerçekten çok güzel. O elin çizgilerinde kimbilir ne kadar emek vardır. Anneannem geldiğinde bir kavanoz zeytin getirmiş bana sağolsun. Kendisi yapmış. BÖyle diri diri, sımsıkı sert ve etli olanlarından hani. Yemelere doyamadık. üzerine de zeytinyağı, kekik, pul biber ve limon ekleyip afiyetle yedik. Gerçekten evde yapılmış kütür kütür zeytinin yerini başka birşey tutmuyor. Bir de meşhur tarhanasından yapıp getirmiş kış için. Canım ya o yaşta hala yapar kış hazırlıklarını. Üstelik sadece kendine değil. TÜm çocuklarına. Bİr de artık ben de evli olduğum için bana :)Öpüyorum...

daimamutfak dedi ki...

Tijen'ciğim
Ne güzel zeytinler öyle erik gibi.

Ayşegül Taştaban Erzincanoğlu/ Behçet dedi ki...

Bazen bir fotoğraf öyle çok şey anlatır ki söze hiç gerek kalmaz. İşte öyle bir fotoğraf çekmişsin Tijen'cim...

Mutfak Havlusu dedi ki...

bu resmi çok beğendim tijen abla
Zeytin tabiattan bize sunulan en güzel şey,o zeytinyağının kokusu buram buram kokunca salatada sandviçte insan bir kendinden geçiyor,yada herhangi bir yediğimiz şeyde yeterki olsun o kokusunu heryerden hissedebiliyorsunuz.
geçen sene armutludan gemliğe doğru giderken arabayla,bir tarafta denizin mavilği diğer taraf zeytinliklerle dolu işte yaşamak bu dedim birgün bende zeytin ağaçlarımın dibinde yaşlanmalıyım:)

Cafe Gusto dedi ki...

Sevgili Tijenciğim zeytinsiz bir yaşam düşünemiyorum.Bizim hayatımızda zeytin ve zeytinyağının çok önemi var.Bizim bu yörede olmaması nedeniyle hiç kendim yapmadım.Veridin bilgiler için teşekkürler.
sevgiler..

Punto dedi ki...

Mahzun Prenses 17 Ekim'de takılıp kalmış. Kış hazırlıkları bu kadar uzun sürer mi?

YILDIZNAF dedi ki...

Bu eller ne guzel anlatiyor bereketi. Duygulandim bakarken. Etkinligi takip edecegim merakla. Sevgilerle...

Fast food kültürüne inat tabakta lezzetler... dedi ki...

Canım uzun süredir fırsat bulup seni ve diğer arkadaşlarımı ziyaret edemedim. Şuan fırsat bulunca gelip hem yorumların için teşekkür etmek istedim hem de kucak dolusu sevgilerimi yollamak istedim.
Canım her şey için çok teşekkür ederim.
Sevgiler…

NiNo dedi ki...

dedemi animsadim :'( ananeme gidip sarilim bari en azindan o yanimizda Allah uzun omurler versin. AMINNNN bu arada tijenim sen ciddi bir zeytin seversin yahu :D

Adsız dedi ki...

zeytın ezmesıne bayılırım.. her aksam yerım desem yerıdır.. dedecığın ellerı benım dedecığımın yaslı ellerı gıbı:) ama o eller olmasa....

bu arada tıjen ım sayfana gırınce hayal kırıklığı yasamamla senın yazını görmem bır oldu.. ne demek canımsın sen:) kısmet dıyelım...olmadı yaza yesıllerde bulusalım..

sevgıler
fıdan

Adsız dedi ki...

Zeytinlerim olmak uzere benim! Hele bir cesit yapmistim, dun bir tane caldim! Nefis olmus ama bir hafta daha beklese daha nefis olacak. Bekleyemiyoruuuum!!!!

www.elifsavas.com/blog

Bir Anne dedi ki...

Zeytin gercekten dunydaki en guzel nimetlerden biri. Dedecigin ellerine de guzel yakismis; emek verip yetistirdigi, sevdigi; ozenle tutusundan belli.

Ferhanca dedi ki...

Tijen ,zeytinleri yapmışsın hazır ,afiyetle , sağlıkla yemek nasip olsun.
Antalya'lı arkadaşım bir yıl zeytin yapmıştı babası Salıhli den yollamıştı zeytinleri ,kırk gün boyunca her sabah suyunu değiştirmişti ama önce çizmişti yeşildi sanırım çizildiğne göre muhteşem olmuştu.
Şimdi hatırladım Turgutreis pazarınada satılan zeytinler geldi aklıma bu ne lezzetli zeytinlerdi .
sevgiler.

Baharcicegi dedi ki...

Ben malesef ne dedemi nede ninemi gördüm,ikiside erkenden ayrilmis aramizdan.Bu dedemizede saglikli uzun ömürler dilerim,zeytin cok saglikli oldugu kadar nerdeyse her derde,de devasi vardir.
Güzel bir hafta sonu dilerim.

yemek dedi ki...

Zeytinin, her çeşidi çok güzel Küçükken köye gittiğimde, dalında kurumuş biraz acı ama lezzeti muhteşem olan o zeytinleri yemeye bayılırdım.
Ellerine sağlık.
Sevgiler Tijen...

Tijen dedi ki...

Lavantin,
Hoşgeldin Mutfakta Zen'e!
*
Sevgili Bahar, Ferhan, bir anne, Elif, Fidan, Nino...
Aman tanrım ne çok yorumu yanıtsız bırakmışım ben! Kusura bakmayın lütfen. Bugünlerde zaman önden, ben arkadan koşuyoruz.

MMO dedi ki...

Mehmet dedenin elleri nasıl da özenle tutuyor zeytinleri..
Çok güzel bir fotoğraf Tijencim.. :)