02 Haziran 2006

Halep-Şam gezisi

Sözümü ancak tutabiliyorum, affedin. Zannettim ki Burhaniye’ye vardiktan sonra biraz evin derlenip toparlanmasina yardimci olup sonra da bilgisayarin basina oturabilecegim. Evdeki hesap çarsiya uymadi, güvendigim daglara karlar yagdi, hiç beklemedigim ve canimi çok acitan (simdi ne yazik ki paylasamam) bir durumla karsilastim. Neyse, Allah’a havale ettim, rahatlamaya çalisiyorum. Bir yandan da evdeki isler devam ediyor. Eksikler aliniyor, düzen kurulmaya çalisiliyor, tamiratlar yapiliyor, vergiler, paralar ödeniyor falan da falan. Sizi bu ayrintilarla yormadan (gecikmenin sebebini de böylece açiklayarak) gelelim en merak edilene, Suriye gezisine.

Gonca Tokuz arkadasim Gaziantep Üniversitesi’nin genel sekreteridir. Çok can bir dosttur. Ilgilendigimi bildigi için 19 Mayis’ta kapali bir grup için yapilacak olan Halep-Sam turuna katilmak isteyip istemeyecegimi sordu, ben de sevinçle kabul ettim. Antep’teki Ansan Seyahat Acentesi’nin basindaki sevgili Ayşe Nur Arun’un organize ettigi 2 günlük (üç gün gibi görünmekle birlikte 2 tam günden birazcik fazla sürdü) gezi için 19 Mayis sabahi çesitli yerlerden gelen arkadaslarimizla bulustuk ve yola koyulduk. Gümrükten geçtikten sonra ilk duragimiz Halep oldu. Önce harika bir restoranda (eski bir konagi restore edip restorana çevirmisler) zengin mezeli, kebapli ögle yemegimizi yedik. Sonraki günler de benzer yemekler çikacakti karsimiza. Meze olarak humus, babagannus, Suriye’nin meshur kizarmis ekmekli salatasi fattus, muhammara gibi soguk mezelerden sonra karabiber ve nane ile yogurulduktan sonra incecik iri bir köfte halinde kizartilip sarimsakli sosla zenginlestirilmis köfte, yufkaya sarilip dilimlendikten sonra kizartilmis sucuk harci, bol nar eksili zeytinyagli patlican dolmasi, peynirli börekçikler yendi. Son olarak da karisik kebaplar.

Yemek üstüne o sicakta kostur kostur Halep kalesini gezdik. Kale, su anki haline Emeviler döneminde ulasmis. Çok görkemli bir kale oldugunu söyleyebilirim. Harika rehberimiz Hutun’un (annesi Türk, babasi Halepli çok tatli bir bayandi. Bir gün Suriye gezisine çikmak isterseniz onunla iletisim kurmanizi öneririm. Küçük gruplara da gezi organize ediyormus. Yaninizda o olduktan sonra kendinizi güvende hissedebilirsiniz. Gerçi ben kendimi gezinin hiç bir aninda güvensiz bir ortamda hissetmedim ya.) bilgileri esliginde kale gezisini tamamladiktan sonra ufak bir kahve molasi verip orta kahvelerimizi içip paralarimizi bozdurduk ve Şam’a dogru yola çiktik. Geceyi Sam’in biraz disinda, kentin yaylasi gibi bir tepede kurulmus gayet lüks ve güzel Sheraton Oteli’nde geçirdik. Sabah erkenden zengin büfede kahvaltimizi edip Siddi Zeynep camisini gezmeye gittik. Cami bugün Şiilerin kabesi durumunda. Son on yilda büyük yatirimlar yapilmis, kubbesi som altin, minareleri ve duvarlari nefis çinilerle kapli camiye her yil binlerce Iranli hacca geliyormus. Biz de zaten pek çogunu gördük orada.

Camiden çiktiktan sonra yanibasindaki tatliciya dalip bir kaç sey tattiktan sonra (ne kadar zengin degil mi?) Sam’in el sanatlari çarsisina, ardindan da kapali çarsiya gittik. Girisi nefis bir dondurmayla yaptik.

Bizim Maraş dondurmasi kivaminda oldukça yogun bir dondurmalari var. Yufka gibi açiyor, rulo yapip fistiga batiriyor ve kagitlara sarip buzluga koyuyorlar. Sonra da dilimlenip (resimde görüldügü gibi) tabaklara konup servis ediliyor. Herkes alisveris için dagildi tabii. Söylemeyi unuttum, aksam grubu bir dansözlü, sarkicili eglence yerine götürdü rehberimiz ancak ben hem çok yorgun oldugum, hem öyle eglencelere bayilmadigim hem de hayatta gece 10:30’tan sonra yemek yemedigim için otelde kalmayi tercih ettim. Grup da bir sey kaçirmadigimi söyledi zaten.

Sam’in hizla gezdikten sonra yeniden yola koyulduk ve Humus kentinde ögle yemegimizi yedik. Resimde gördügünüz eski konaktaydi bu sefer yemek ve diger ögle yemeginden asagi kalmayacak hosluktaydi.

Lübnan saraplari esliginde yemegimizi yedikten sonra hizla yola koyulduk. Bir durak da Hama kentinde yaptik. Oranin su degirmenleri meshurmus. Asagidaki resimde görüyorsunuz. Eskiden 100 civarinda olan su degirmenleri çok eski. Simdilerde on civarinda kalmislar. Hama süt ürünleriyle ünlü bir kent. Yolda bir peynirciden çesitli peynirler alip kostur kostur Halep’e geldik. Aksam olmus, hava kararmisti. Otele inmeden çarsilara döküldük. Müslümanlar dükkanlarini Cuma günleri, Hristiyanlar ise Pazar günleri kapattigindan ve bizim Nisantasi’na benzer çarsidaki çogu dükkan sahibi Hristiyan oldugu için oradaki dükkanlarda isi olanlar dagildilar. Biz de Frank, Yelda ve rehberimiz Hutun’la birlikte Halep’in nefis sokaklarinda gezindik. Halep’te hemen tüm binalar Halep tasi denen tasla yapilmis. Çogu da oldukça görkemli. Bir çok din birarada yasiyor. Yanyana birer cami, sinagog, ermeni kilisesi bulunabiliyor. Daracik eski sokaklar, yüzlerce yildir ayni yerde duran kapilar, çarsilar... Hepsi de bir baska güzel. Halep’e yeniden gidip uzun uzun gezmek isterim dogrusu. Hele de Kapali çarsida aklim kaldi. Öyle az zamanimiz kaldi ki oraya ne gördügümü anlayamadim bile. Yine de sikayetçi degilim. Bu kadarini bile gördügüm için mutluyum dogrusu.

Su gördügünüz dükkan Halep’teki kapali çarsinin baharatçilar bölümünden. Yillar öncesinde yasiyor gibi hissediyor insan kendini. Çarsi öyle hareketli ki. Felafelli dürümler, baklacilar, kelleciler, tel kadayif dökenler, börekçiler, cigerciler... Daha nice esnafi ve ürünleriyle tam bir güne yayilabilecek zenginlikte. Iste son duragimiz da bu çarsiydi. Sonra otobüsümüze yerlestik ve sinira dogru yola çiktik. Sansimiza sinir bombostu, valizlerimiz de aranmadi ve hizla geçtik Antep’e. Grubun bir kismi erken ayriliyordu, bir kismimiz ise midelerimizi bozmustuk. Dolayisiyla son ikram olan Burhan Çagdas’taki kebaplari fazla kisi yiyemedi. Ben zaten kebapçiya gitmeyip evde dinlenmeyi seçtim. İki gün sonra Gonca’cigimla gittik ve etsiz birer Alinazik (ya da Alanazik) yedik. Dilerseniz Antakya, Antep, Sivas ve Tokat baska yazilara kalsin. Simdilik Suriye gezisinden enstantanelerle basbasa birakayim sizi.

nimetin.blogspot.com dedi ki...

ilk ben hoşgeldin diyim:)) ne güzel gezip dolaşmışın. fakat anladığım kadariyla yemek kültürleri hemen hemen ayni ama dondurmaya bayıldım;( ve diyetteyim!!! hoş diyette olmasam teeee suriyelere gidip o dondurmadan mi yiyeceğim o da ayrı ama:)) bayıldım banane:))

nimet

Adsız dedi ki...

merhabalar tijen hanim...hosgeldiniz.. evdeki hesaplarin carsiya uymadigi zamanlar cok oluyor hayatimizda.Allah yukarida goruyor demek, en huzur vereni heralde..

sam i harika anlatmissiniz.. dondurmada gozum kaldi.. tabii siz ikram edile edile sikilmissinizdirda, mezelerde de gozum kaldi.

antakyali bir arkadasim vardi, suriye`ye bizim ordan gitmek cok kolay demisti. ha birde suriye de tekstil cok ucuzmus hatta antakya`da bir suriye pazari varmis demeyin gitsin.

ben carsi gezmeyi pek severim, hele boyle baharatcili falansa. insan kulturu, carsida ogreniyor bence...

defne nur hanim dun acile gitti teyzecigi, kucuk hanim`in havuc alerjisi varmis..

bizden oraya selamlar...

Sibel dedi ki...

Hoşgeldin ablacığım! Etsiz Alinazik, fıstıklı dondurma tam benim ağzıma layıkmış. Benim için de yemişsindir ama sen, biliyorum:) Diğer yandan, şu canını acıtan olay her neyse onun için üzüldüm, kim üzdüyse seni beter olsun! (sinirlendim şimdi) sen hep iyi ol tamam mı? öptüm kocaman.

Dilek'ce dedi ki...

Umarim seni üzen sey hemen yok olmustur Tijencigim!
Gezin cok tatli gecmis anlasilan. Beni aldin götürdün hatiralara. Ben de gezdigin yerleri 98'de gezmistim. Fakat ben daha uzun kalmistim. 1 ay boyunca yemek bakimindan cok güzel bir zaman gecirmistik. Arap mutfaklari arasinda Lübnan mutfagindan sonra en iyi mutfak benim icin. Halep de hayatimin en iyi icli köftesini yemistim:) Iki yil sonra Antep'e de gitmistim. Halep ve Antep ne kadar benzesiyorlar bazi noktalarda. Ben simdi birazcik daha Suriye hayal edip hatirlamaya calisayim;)

Bu yorum bir blog yöneticisi tarafından silindi.
Tijen dedi ki...

kizlar hepinize tesekkürler güzel yorumlariniz için. defne'cik için geçmis olsun annecigi. bizim maya hanim da annesinin yedigi çikolatalardan falan sivilcelenmisti geçenlerde. geçmistir herhalde. 40'i çikti minnosun..
sibelim tabii ki senin için de yedim. herkes için tattim tadabildiklerimi. hala kafam karisim ve yorgun oldugundan derinlemesine yazamadim ama bir ay içinde hepsi dergilerde çikacak nasilsa.
tijen

Zeynep M. TÖRE dedi ki...

Sevgılı Tıjen, ayende gormedıgım yerler hakkında bılgı alıyorum senden bırde su fıstıklı dondurmadan tadabılseydım :))
Canını acıtan sahıslara gelınce en ıyısını yapmıssın allah o sahıslara gereken ılgıyı gosterır bundan emınım. Sen guzel canını uzme ne olur, bızler senınle olmaktan, senınle dıyar dıyar gezmekten cok mutluyuz sevgılerımle.
E.sehıre yolun dussun artık bır ara :)))

Tijen dedi ki...

hakikaten arkadascigim, eskisehir artik seninle anlamli. memleketim oldugunu çoktan unuttum bile.. dur bakalim ne zaman olacak? öpüyorum tatli yanaklarindan.

vintage biscuit dedi ki...

hoşgeldinn ! ne güzel geldin '
geldin hemen belli oluyor
çok güzel şeyler öğrendim , çok güzel fotolar gördüm yine ...
sanırım çok ilginç bi geziydi bu

sagol püsküütçü arkadasim vintaj,
vallahi hakikaten ilginç bir geziydi. hem çok benziyoruz hem çok farkliyiz. onca kültürü, kökeni birarada görmek de ilginçti. ben halep'e yeniden gitmek isterim. sam'a gitmesem de olur ama halep'te bir kaç gün geçirmek istiyorum dogrusu.

Sevgili Tijen Hanım,

Fotoğraflar bir harika... Gözlemlerinize sağlık.:)

Safran dedi ki...

Sevgili Tijenciğim hoş geldin, sen geldim ben gidiyorum ama gider ayak yine gözüm bayram etti fotoğraflarınla :) Sevgilerimi gönderiyorum :)

Mr_TD dedi ki...

Saka maka modern evliya celebi oldun sende,sanirim seni sayfanin digerlerinden ayiran özelliklerden biri de bu,yemek ve yasam ic ice.

Yine bol bol gezip,güzel fotolar cekip,birazda "yemeklenmis"sin.
Herkesz der ya,yedigin icistigin senin oldun gördüklerini anlat,ben normal bir adam degilim,bana yediklerinden de getir :-)

slmlar
Mr TD

haha sevgili bay td,
sen beni avusturya'ya davet et bak ben neler getiriyorum hediye olarak..
safran'cigim nerelere gidiyorsun? yolun açik olsun canim. saglikla git gel.
sagol ezgi'cigim,
acele yazmak zorunda kaldim ve çok detay veremedim. dergilerde çikan yazilari daha sonra siteye yüklerim insallah. daha detayli arastirma/gözlem/bilgiler olacak elbet.

munevver dedi ki...

Tijenciğim,gözümzüz,gönlümüz açıldı.Görülecek ne çok yer var..Annene ve sana kolaylıklar diliyorum.Maya hn nasıllar?

Nilüfer dedi ki...

Tijen hanımcım o güzel yazılarınıza kavuştuk mutlu olduk, özlemiştik... Sayenizde bizde görmüş oluyoruz günün birinde oralara gidersem aklıma hep siz geleceksiniz. :) Gecenlerde Eskisehirden gecerken özellikle Eti fabrikasının önünden geçerken hemen aklıma siz geldiniz :) Bisküvü kokusu var mı diye düşündüm ama arabanın içine girmiyordu... :)

NAZLICA dedi ki...

Sevgili Tijen; Tekrar hoşgeldiniz. Yeni kültürler tanımak insanı zenginleştiriyor,siz de öylesiniz. Halep Şam bize pek uzak olmadığı için yemek isimlerinden çoğunu tanıdığımı zannediyorum.Sadece yufkaya sarilip dilimlendikten sonra kizartilmis sucuk harci'nı tanımıyorum. Herkes gibi dondurmaya da bayıldım. Bu güzel anıları bizimle paylaştığınız için çok teşekkürler. Sevgiler

DAMLA dedi ki...

Tijen'cim,
enerjine hayran kalıyorum walla... Ne güzel yerlere gidiyorsun öyle :) Bizler de oralara gitmiş kadar oluyoruz sayende... Teşekkürler :)

Çileksuyu Sibel dedi ki...

damlaya katiliyorum tijen abla,sanki bende gittim,o enfes yemeklerden yedim..ben kesin kendimi humusun icine hapsederdim..harikasin,kalemine saglik..

Adsız dedi ki...

Müthiş yerler gezmişsin Tijen, fotoğraflara bayıldım.

Aslı Cin dedi ki...

Aaaa Anymouus mu ne ondan oldum birden bire , benim ben .

Adsız dedi ki...

Demek Burhaniye ' ye vardın. Daha önce haberleşmiş ama bi türlü buluşamamıştık. Biz de yan sitedeyiz:) bakarsın bu yıl Neva ' yı da alır ziyaretine gelirim, sevgiler

Tijen dedi ki...

gelin tabii yesim'cigim çok sevinirim. bu yil çigdem vatansever de komsumuz olacak. bir hafta daha yogunum ama sonra normale döner hayat sanirim.
sevgili anonim asli,
demek ki sistem seni gizemli birine dönüstürmek istiyor???
sevgili damla, sibella,
vallahi ben de kendime sasiyorum bazen. öyle enerjik biri degilim artik ama..
sevgili nazlica,
yufkali sucuk olayi ilginçti. evde yapilabilir et yiyenler için. sonra bir ara onun da resmini koyarim bilgi için. evet diger yiyeceklerin çogu ortak sanirim. belki sadece fattus salatasi farkli. onu bizde hiç duymadim.
deme nilüfer!
eti bisküvileri demek gençligim demek bir bakima. hepsi degilse de bir kismi. aslinda zeynep'e sormali. o artik eskisehir'de ya..
münevver'cigim,
maya'nin kirki çikti. biz de iyice merak eder olduk küçük hanimi. artik ay sonunda görecegiz kendilerini. yeni resimlerinden birini yüklerim bir ara. lokumcuk olmus!
sevgili rüzgan,
umarim sen de gidersin oralara. galiba elimizi çabuk tutmamiz gerek. ben hep su savas islerinden korkup duruyorum. ya bir seyler patlarsa diye... baksaniza irak artik unutulacak. ben bir de iran'i görmeyi çok istiyorum. orada da müthis bir yemek kültürü var!

Behiye dedi ki...

Tijen abla hoşgeldin, özledik seni:)Senin yemediğini biliyorum, ama ben sarımsak soslu ince,iri köfteyi de merak ettim şimdi:) Kısa zamanda evinin düzenine kavuşman ve canını sıkan olayı unutman dileğiyle. Sevgilerimle

Zeynep Seda dedi ki...

Tijencim,

Oncelikle hosgeldin. Oyle guzel anlatmissin ki ben de seninle gezmisim gibi hissettim. Resimlerin harika, diger maceralarini da sabirsizlikla bekliyorum...Ve tabii tarifleri de!

Sevgiler...

Tijen dedi ki...

behiye'cigim yiyenler çok begendiler o köfteyi. sen de evde deneyebilirsin, bir zorlugu yok anlattiklarina göre. sagol canim güzel dileklerin için.
zeynep seda'cigim,
sagol canim. su isleri bir yoluna koyayim, diger yerleri de anlatacagim.

ibeking dedi ki...

heyyooo hoşgeldiiiinnnnn....gözlerimiz yollarda kalmıştı...

Adsız dedi ki...

merhaba yine harika yerler gezmişsin bu arada aklım o dondurmada kaldı :)) süper gözüküyor sevgilerimle

sagolun kizlar!
dilek'cigim zaten biz de dondurmayi gördügümüzde dayanamayip hemen dükkana girmistik. meger kapaliçarsinin en ünlü dondurmacisi baskaymis.. tiklim tiklimdi. neyse bence bu da çok güzeldi.

Hanife dedi ki...

Tijen'cigim,
Hosgeldin canim, gec oldu biraz, ama...
Yazini okudum bir solukta, ne hos yerler, ne guzel lezzetler.. Az sonra da Antakya yazini okuyacagim ki bu daha cok ilgimi cekiyor..
Sevgiyle...

Tuz ve Biber dedi ki...

Allahım yerinde olmak için neler vermezdim! Bu ne güzel bir yaşam Tijen! Gezmek, yemek, içmek üstelik birbirinden güzel ve zevkli fotograflar çekmek! Eminim değerini fazlasıyla biliyorsundur. Beni de al bir gezinde yanına beraber dolaşırım şehir şehir. Ama karnımda bir velet var onu da unutma!Çok yorucu yerlere götürme beni yoksa soluğum kesilir valla:)
Yazılarını zevkle okuyor, resimlerini de merakla bekliyorum.
Sevgilerle
Evren

Merhaba Tjan Hanim
Sizinle gorusmek istiyorum ama kontakt adresinizi sitenizde bulamadim.Adim Seher...