08 Kasım 2012

Comfort food

Önce yardımınızı istiyorum. "Comfort food"u Türkçe'ye nasıl çevirebilirim? Rahatlatan yiyecek, huzur veren yiyecek? Bilemedim. Şimdi yanımda bir tane lokumcuk Leyla uyurken huzurla, ben ne yesem, ya da yemesem, ne yazsam, ya da yazmasam huzur bulurum elbet. Heyhat, Leylacıkla son 3 günümüz. Mayacıkla da. Sonra evli evine, köylü köyüne. Halanın memleket pazarlarını tavaf etme, zeytin kırma, yoğurt mayalama, peynir yapma, ekmek yoğurma, yine daha küçük porsiyonlarla beslenmeye çalışma, yeni yaratacağı yemekleri yeni mini Japon tabaklarında fotoğraflama, bisikletine binip kenti turlama, arada kahve kaçamakları yapma vakti geldi. Leylacık da büyümeye devam edecek elbet. Bir yeğenlik hasret ikiye katlanarak... Of, hasretlik ne kötü şey! Neyse ne diyordum. Comfort food'dan nereye geldik. Fotoğraf çok güzel değil farkındayım ama hava kararmaktaydı çekerken. Üstelik kar yağıyordu! Bütün akşam yağmaya devam etti. Yılın ilk karı. Bu sene belki görüp göreceğim tek kar? Bense yıllar önce bir meditasyon eğitiminde alıştığım bu nefis şeyi yapmıştım. Anlatayım. On gün süren bir sessiz meditasyon kampına katılmıştım. Şartları zorlayıcı şeyler arasında bir de öğle yemeğinden sonra yemek yenmemesi vardı. Ben ve yemeksizlik. Panik! Oldum tabii. Akşamüzerleri çay veriyorlardı. 5 gibi. Neyse ki yeni öğrenciler çayın yanında bir meyve yiyebiliyor. İsteyene bir patlak pirinç üzerine fıstık ezmesi sürüp veriyorlar. Çayın yanında bal var, meyve olarak muz da. Ben de kendime o kıymetli tek pirinç patlaklı çıtırla nefis bir sandviç (hatta pasta) hazırlıyor, çayımın yanında yiyordum. Dün birden canım çekti, yeniden yaptım. Hadi dedim iyisi mi ben bunu fotoğraflayıp bloga koyayım. Esma hanımcığım zaten blogunuzu ihmal ediyorsunuz demiş, onu mu kıracağım. Değil mi Esma hanım?

24 yorum:

Leylak Dalı dedi ki...

Benim comfort food"um olsa olsa şöyle süzme yoğurttan yapılma, bugdaylı nohutlu, bol naneli kırmızı biberli bir yayla çorbası olur herhalde. Osmanlı imparatorlarınının dediği gibi "kalarda, koparda, hazarda ve seferde" en baş yemeğimdir. Hasta olunca sürüne sürüne pişirir içip iyileşirim. Kahvaltıda, normal öğünlerde, gece, gündüz her an içebilirim. Kocam bütün kilolarımı bu çorbaya olan aşkıma bağlıyor:) Ne yaparsınız gönül bü :))
Ah Tijencim geliyorsun demek çok sevindim. Hem kahve kaçamağı yapalım hem de börekci Tevfik Usta'ya bir ziyaret fırsat bulduğunda. Sevgiyle...

Tijen dedi ki...

Yapalım vallahi pek güzel olur! Tevfik ustayı da çok özledim zaten, tez zamanda uğrayıp böreğini yemem lazım!

Elif dedi ki...

"Comfort Food"u Türkçe'ye direk çevirince, kulağa biraz garip geliyor sanki. "Anne yemeği" diyesim geldi...

Tijen dedi ki...

Aslında anne yemeği denebilir, güzel bir buluş bence! Ama comfort food herkes için anne yemeği değildir ya da her zaman değildir. Ne dersin?

fisun dedi ki...

Benim comfort food um bu siralar tursu ve eksi olan hersey desem sanirim uyar :) Leyla cok guzel bir isim, ismiyle, huzurla ve sansla, saglikli yasasin... Bizim Ela'miz da kismetse nisanda gelecek

fisun

Esma dedi ki...

Tabiki sevgili Tijen hanımcım iyi olmuş,
insan yada ben öyleyim alıştığım ve sevdiğim insanları görmeyince üzülüyorum..
Haberdar olmak istiyor içim oh rahatladım herşey yolundaymış...
Yazı da çok güzel olmuş yine bizimle sohbetteymişsiniz gibi,fıstık ezmeli patlamış pirinç te güzel oluyordur herhalde...Güzel bir görüntü herşey güzel
Teşekkür ediyorum.
Sevgiler..:-)
Esma

Berceste dedi ki...

Keyif yiyecegi nasil?

Seninki biraz odul yiyecegi olmus gerci ama ;-)

Durdum, dusundum, benim oyle bir yiyecegim yok sanirim :)

Elif dedi ki...

Benim için baba, dede, anneanne yemekleri de vardır... İçsel, ruha dokunan dolayısıyla şifalı...

MARTI dedi ki...

İngilizce'nin sevdiğim yönlerinden biri de bu işte; kendine özgü kelimeleri, kavramları, anlamları.. Canının çektiği yiyecek. Yok Türkçe'si, o comfort food. :)
Benim pizza oluyor genelde galiba.

IŞILCA TATLAR dedi ki...

Tijenciğim,

Bu aralar hasretim tavan yapmışken" bir yeğenlik hasret ikiye katlanarak" lafı çok dokundu bana. Onun için şu üç gün hiç yanından ayrılmadan kokularını ta iliklerine kadar hisset onların.

Biz de seni çok özledik, gel de biz de hasret giderelim güzel arkadaşım.
Çooook öpüyorum.

incecikten dedi ki...

Keyif yiyecekleri ya da mutluluk besinleri ?? :)

Tijen dedi ki...

Fisun,
Elacık sağlıkla gelsin. Şimdiden gözünüz aydın!
*
Esma hanımcığım haklısınız ama bazen insan bazı şeyleri yapmaya fırsat bulamıyor işte. Hele de fiziksel olarak uzakta olunca daha bir zorlaşıyor.
*
Evet keyif yiyeceği de olabilir Dilek ama ben de Özlem'e (Martı) katılıyorum. Türkçe'de bazı sözcüklerin tam karşılığı yok sanki değil mi? Mesela bir ara "mood food" diye bir kitabı çevirmeye niyet etmiştim. Mood food Türkçe'ye nasıl çevrilir ki?
*
Işıl'cığım,
Miniklerden ayrılmak zor gerçekten ama yapacak bir şey yok, hasretliğe devam.
*
İncecikten:
Hepsi olur aslında yine de tam karşılığını bulmakta zorlanıyorum.
*
E.E,
İçsel de güzel evet!

burcu dedi ki...

Oncelikle tebrikler, mutlu ve huzurlu bir hayati olsun Leylacigin, ve tabi Mayacigin...

Cok zor bir soru olmus bu :) comfort food rahatlatan yiyecek gibi senin dedigin gibi, benim de ev yemegi diyesim geldi ama tabi olmaz, pijama yemegi :) Ben comfort foodumu pijamayla yemegi seviyorum da :)

GM dedi ki...

Caaanımmmm Tijen Hanımcım, ne güzel bir "hala" zamanındasınız ve ne güzel anlatmışsınız:)))

Comfort food'un çevirisi ne olabilir diye yazınızı okuyunca düşündüm, sözlüğü açtım eş anlamlara baktım. Rahatlatan, huzur veren, avutan, memnun eden, yüreğe su serpen yiyecek denilebilir sadece "comfort" kelimesinin karşılığını düşünürseniz. Bir de konfor kelimesi var tabi sakil bir kelime, birebir Türkçe'ye çevirmenin aşmış hali:)

Ben avuntu yiyeceğini tercih ederdim sanırım. Burada yorum yapan dostlar pozitif tarafından işe bakmışlar ama benim için comfort food kurtulamadığım bir illettir ve ne yazık ki her zaman anacığımın güzel mercimekli böreği değildir. Stresli olduğumda, heyecanlandığımda, ne yapacağımı nasıl yetişeceğimi bilmediğimde şuursuzca atıştırdığım yiyeceklerdir. Bir çevirmen arkadaşım iş yetiştirme stresini iki profiterolü bir kaşıkta yiyerek attığını. Eski şişman günlerinden bahsederken dile getirebildiği bir itiraftı bu tabi. Ben henüz "o kadar" zayıflamadım, avuntu gıdalarımla baş etmeye çabalıyorum. Bebeğimi "üzüldün al sana bir çikolata" döngüsüne sokmadan, duygularınla baş edebilecek şekilde yetiştirmeye uğraşırken aynı eğitimi kendime de vermeye çalışıyorum. Kısacası comfort food benim için olumlu bir anlama sahip değil bu yüzden anne yemeği gibi olumlu çağrışımlı bir kelime öbeği kullanmazdım ben. Kimin nasıl söylediğine, cümlenin geneline bağlı olarak olarak pozitif ya da negatif algılanabilecek ve hatta genellikle bu comfort food'lar bol şekerli, bol karbonhidratlı ve aşırı işlenmiş zararlı yiyeceklerden seçildiğinden negatif algısı ağır basan bir kelime kullanırdım.

Naçizane yazayım dedim. Sevgiler.)

Unknown dedi ki...

Rahat-ül yemek :-)))))))))))))

Kripalu'da mi kaldin yoksa sen????

Iyi yolculuklar, hayirlisiyla var evcegizine canim, resimlerini, yazilarini, her ne yaparsan yap elinden cikan herseyi merakla bekliyor olacagim!

Eya dedi ki...

Cok oldu ugramayali...bir cirpida okudum yazilarini, keyifli anlarina girdim, ciktim. Leyla´cik hosgelmis, sefalar getirmis. Allah bahtini güzel kilsin Tijencigim...

Sevgilerimle...

zehra

Heyyfi dedi ki...

Benim comfort food'um da tabiki çıtır bir simit ve yanında taze demlenmiş mis gibi bir çay. Ama çay mutlaka ince belli bardakta olacak.
Ellerinize sağlık.
Sevgilerimle...

Ozlemaki dedi ki...

Başağın tanımlaması muhteşem olmuş =)
Geri döndüğüne sevindim Tijen.

Oglak Kizlari dedi ki...

bU ''COMFORD'' A bence muzip atıştırmalıklar denmeli.

Bence hayat bu tip gıdalarla sürebilir.

Yeğenler, ah özlem.
Kolay gele.


Kiloları ve Karatay ı unut yola devam et diyen anne Çiğdem

Aicha Dalgic dedi ki...

Hmmmm gece geceeeee !!!!


Ah keske komsu olsaymisiz )))


Ellerinize saglik afiyet bal seker

Olsunn

Çok seker bir blogunuz var çok


Ferah , hiç de goz yorucu degil

Birde fotolarin kalitesi çok guzel

Yemekler çok leziz gorunuyor

Bende size seve seve bloguma

Beklerim

Bisous bisous




www.fraise-framboise.blogspot.com

misk dedi ki...

Tijencim, Allah sağlık ve afiyetle, tüm sevenleri ile beraber büyütsün minikleri! Ben comfort food olarak burada muz cipsi ve tuzsuz ayçiçeği çekirdeğine dadanmış bulunuyorum.. Adres verirsen sana da göndereyim, beni çok mutlu ediyor banana chips! ben comfort food'a avunma çerezi/maması derdim herhalde... Bazen okuldan eve doğru beni bu ikilinin çektiğini hissediyorum!! Yaşasın Trader Joe's!!

a_y_s_e dedi ki...

Canim arkadasim,
Ozledim! Donmus olman gerekiyor hesaplarima gore. :)

Comfort food'a sifa yiyecegi desek olmaz mi? oyle ya da boyle sifa bulmak icin yemez miyiz?

sevgiler....

Tijen dedi ki...

Sevgili dostlar,
Bazen hemen (ve teker teker) yanıt veremiyorum yorumlarınıza, affedin!

Cafe Aroma dedi ki...

Comfort food a sefahat yemeği deniyor sanırım. Birçok yerde duymuşluğum var bu şekilde.
Ela