21 Ağustos 2009

Tarhana yapımı: 5. gün

Hayallah karnım hala aç, doyamadım bir türlü. Tabağımda ekşili bir yemek: Yeşil mercimekle patlıcan buluşmuş. Biraz da henüz kuruttuğum domateslerden. Her Güne Bir Yemek'ten bir tarif. Nicedir aşerdiğim yemek. Sonunda komşudan yeşil mercimek istedim de pişirdim. Karavana usulü oldu. Üç gün üç gece yiyeceğiz anlaşılan. Başım ağrıyor. Rüzgar dinmek bilmedi. Gecesi yok, gündüzü yok. Bozcaada'nın rüzgarı meşhurdur, bizimki onu solladı. Hoş diyorum ya, böyle olunca hava kuru oluyor. Bizim tarhana halinden memnun görünüyor. Gerçi kabarması bitti gibi. Kızlardan bir kaçı her gün tarhanayı "yumruklamak"tan bahsetmişti. Ben onu yoğurmak olarak algıladıysam da dün akşam neden öyle dediklerini anladım. Pide yapar gibi parmaklarımı dibe kadar ittirerek yaptım yoğurma işleminin bir kısmını. Pufff pufff sesler çıktı. Demek ki içte kalan gazı çıkarmasına izin vermek gerekiyor. İşte yumruklamak bunun için gerekli. Bir yanda Münevver'in, öte yanda Funda'nın annesinin önerisi var ve ben her ikisini de uygulamak istiyorum. Şöyle yapmaya karar verdim: Yarın sabah (şimdi nedense yorgun hissediyorum kendimi) yarısını ufak parçalar halinde, kaşıkla bezin üzerine yayacağım, yassı kurabiyeler gibi, ezerek. Diğer yarısı beklemeye devam edecek, 10. güne kadar. Sonra bir gün her ikisinden de ayrı ayrı pişireceğim tarhanamı ve test edeceğim. Çünkü iki halini de merak ediyorum. Siz etmez misiniz farklı yöntemleri? Rüzgar deyip duruyorum, dün komşumuzun giderken "toplayın" diye emanet ettiği çekirdeksiz üzümlerden kopardım 3-4 salkım. Ayıkladım, yıkadım, Aykent hanımın önerisi ile kaynar suya daldırıp çıkardım ve güneşe saldım. Arada çeviriyorum. Ballanıveriyor avuçlarım. Örtüsünü örtebilmek için bahçede yılıyorum ellerimi. Sonra İtalyan rokalarını ektiğimiz yeri gözden geçiriyorum, daha tohumdan çıkmadıkları için nemli tutmam gerek, ki filizlenebilsinler. Merakla bekliyorum başlarını toprağın üzerine çıkarmalarını. Birazcık da su maydanozlara. Bu sene ilk defa coştular. Her sabah kahvaltı sofrasında bir tutamını görmek ne güzel.

10 yorum:

balböcükleri dedi ki...

cnm yarın bozcadaya gidiyorum korkuttun beni.gerçi geçen senede ordaydım denizi soğuk tu ama rüzgarı hatırlamıyorum.tarhana hiç yapmadım hep hazır yapılmış aldım son halini merak ettim kırmızı kırmızı yoğrmuşun nasıl toz hale dönüşecek acaba

papatyaninguncesi dedi ki...

Ramazan ayının bereketi hanenize,hoşgörüsü gönüllerinize,sabrı ruhunuza dolsun.RAMAZANINIZ KUTLU OLSUNN...

Belgin dedi ki...

Ramazanin mubarek olsun canim, yine ballandira ballandira anlatmissin her seyi, tadindan yenmiyor:))

Sevgilerimle

mutfakcini dedi ki...

O ekşili tadı damağımda hissettim.Tarhana gözümde canlandı.Ellerine sağlık canım.

zerrin-misss dedi ki...

tijenim, o rokalara biterim :) yaa bende yapmak istiyorum tarhana. Yarın yeşilırmak denilen köyde pazar var oraya çıksam şu söbe domateslerden alsamda yarın bende başlasam şu tarhana işine. nasıl özendim..

öperim yanaklarından. afiyet şeker olsun üzümler.

Betül İnce dedi ki...

Ben de üzüm kuruttum, ama sadece kaynar suyla olacağını bilseydim keşke! Sonrakileri öyle yapayım.

Sevgi Küçük dedi ki...

Tijenciğim başlangıcını kaçırdığım için haftasonu okuyayım demiştim ama bugün artık bir gün daha dayanamadım ve okudum. ellerine sağlık. nasıl özendim nasıl istedim bende...
sağlıkla hepsini tüketin inşallah
öpüyorum

Beyza dedi ki...

Tijencigim,
su patlicanli yesil mercimek yemegini ben cok merak ettim. Tarifi verecek misin birara? :)
Senin tarhana yapman beni de eskilere götürdü. Rahmetli anneannemin tarhanasi cok degisik olurdu. Böyle domatesli biberli degil de süt tadinda. Bugün anneme sordum göce tarhanasiymis. Icinde göce ve süt varmis ama tam tarifini ne yazik ki o da bilmiyorum. Benim cok cok severek ictigim bir tarhanaydi. Tarif bilen var midir acaba?

pelince dedi ki...

Tijen komşuluk ilişkilerine bayılıyorum,ne güzel bir yerde oturuyorsun.Bahçenide çok merak ediyorum :) Kayısılardan bahsetmedin bu sene ? Tarhana'yı ikiye bölmek güzel fikir.Aradaki farkı daha rahat hissedersin ...

Zehra Gürgen dedi ki...

Patlıcan da güzel mercimekte..
İkisini bir arada kullanmak ise süper!
ben hala domatesleri kurutmaya başlamadım Tijen..
Bakalım kendime güvenirsem??