01 Aralık 2008

Hepsi bir porsiyon

Aşağıdakilerin hepsi birer porsiyon olarak kabul ediliyor. Buna göre
hangisinden günde kaç porsiyon yediğinizi çıkarabilirsiniz. Örneğin
günde üç dilim ekmek yiyorsanız 3 porsiyon karbonhidrat almış oluyorsunuz.
Üzerine tereyağ sürdüyseniz yağ grubundan da bir porsiyon ekleyin (bir
porsiyon tereyağı 1 tatlı kaşığına denk geliyor). Ya da kahvaltı gevreğinizi
bir bardak sütle yiyorsanız 1 porsiyon karbonhidrat, bir porsiyon da protein
almış oluyorsunuz:

Ekmek, kahvaltı gevreği, makarna, pirinç grubu:
30 gramlık bir dilim ekmek,
30 gram kahvaltı gevreği,
1/2 su bardağı pişmiş makarna veya pirinç (bulguru da bu listeye dahil edebiliriz)

Sebze grubu:
1 su bardağı çiğ yapraklı sebze,
1/2 su bardağı çiğ veya pişmiş diğer sebzeler,
1/2 su bardağı sebze suyu

Meyve grubu:
1 orta boy elma, muz veya portakal
1 su bardağı üzümsü meyve veya küp şeklinde doğranmış karpuz/kavun
1/2 su bardağı doğranmış, pişmiş veya konserve meyve
1/2 su bardağı meyve suyu

Süt, Peynir, Yoğurt grubu:
1 su bardağı süt
1 su bardağı yoğurt (yapay tatlandırıcılı)
3/4 su bardağı yoğurt (sade)
1/4 su bardağı lor veya çökelek
30 gr diğer peynirler

Et, Balık, Yumurta, Bakliyat ve Kuruyemiş grubu
30 gr pişmiş et veya balık
1/2 su bardağı haşlanmış bakliyat
1 yumurta
2 çorba kaşığı fıstık ezmesi
1/3 su bardağı kuruyemiş

Yağ grubu:
1 tatlı kaşığı zeytinyağı, tereyağı veya mayonez
1 çorba kaşığı salata sosu veya krem peynir
(Bu liste Amerikan Diyabet Enstitüsü’nün 1998 yılında yayınladığı liste. Belki değişiklikler olmuştur, ben bunu buldum. Yarın da 1200 ve 1500 kalorilik diyet listesine bakarız.)

7 yorum:

Saliha dedi ki...

yaşasın..gökte ararken mutfakta zen'de buldum:)))

Adsız dedi ki...

Yaa ben kaç kere bu kalori sayma işini denedim, bir türlü beceremedim nedense :)
Bu sefer olurmu ki acaba

ACIBADEM KURABiYESi dedi ki...

süper olmuş...

Betül İnce dedi ki...

Ben hangisini sayayım şaşırdım Tijen'ciğim, ama sanırım en çok porsiyonum elma ve peynir. Yanmışım ben.

Adsız dedi ki...

merhaba tijen hanım. 1 bardak haşlanmış makarnanın ben hep daha fazla kalorisi olacağını düşünmüştüm, sadece 2 dilim ekmeğe mi eşitmiş yani? 1 peynirli tost yemek ile yanında yoğurt ile 1 bardak haşlanmış makarna yemek aynı anlama geliyor heralde? sizce 1 bardak haşlanmış makarna yanında yoğurt ve salata ile yeterli ve kalorisi fazla olmayan bir öğün olur mu?

Adsız dedi ki...

bir sorum daha olacaktı. japonların çok pirinç tükettiğini biliyoruz. peki tükettikleri pirincin cinsi nedir, biliyor musunuz? yani beyaz pirinç vücudu yaşlandırır diye biliyorum ben ama televizyonda falan japonları sürekli beyaz beyaz pirinçleri yerken görüyorum. en uzun yaşayan insanlar japonlar. bir de ne kadar pirinç tüketiyorlar bir öğünde acaba? bu konuda aydınlatabilir misiniz? teşekkür ederim.

Tijen dedi ki...

Meltem hanım merhaba,
Japonlar da eskiden kabuklu pirinç (yani tam pirinç) yerlermiş, çünkü pirinci beyazlatmak pahalı bir işlemmiş. Bu ucuzlayınca beyaz pirince geçmişler. Bence onların uzun yaşaması doğrudan pirinçle bağlantılı değil. Hareketli olmaları, ölçülü yemeleri, sağlıklı yiyecekler yemeleri. Örneğin geleneksel Japon beslenmesinde süt ve süt ürünleri çok yoktur, katı yağlar hemen hemen hiç yoktur. Deniz mahsulleri, sebze, pirinç, çorba... Tatlıları tahıl ve baklagillerden yapılmıştır çoğu zaman, bizdeki gibi baklavalar börekler yoktur.
(Diğer sorunuzun yanıtı için bir üst yazıya bakın isterseniz.)
*
Betül'cüğüm,
Yukarıdaki yazı sanırım aydınlatıcı olacaktır.
*
Desstina,
Kalori saymak çok da gerekli değil aslında. Yukarıdaki listeye bakarak günde ne kadar yediğini, ne kadar yersen kilo vereceğini kabaca görebilirsin.
*
Saliha'cığım,
Kolay gelsin!
*
Sana da Acıbadem kurabiyesi!