29 Temmuz 2008

Nazar

Eklemece. Dün Mine'ciğim aradı, dedi ki, Turunç Kokulu Düşler'i bir hemşire hanıma hediye ettim. Hemen başladı okumaya, çok sevdi. Bendeki diğer kitaplarından da götüreceğim ama sürpriz, henüz bilmiyor. Mine benim en güzel dostlarımdandır. Gönlüboldor, eliboldur, yüreği kocamandır. Ondan bu sayfalarda önceleri de bahsettim, güzelim çiçekler, fideler yetiştirir, harika sabunlar yapar. Bunları Mine Flora'nın sitesinde görebilirsiniz. Dostlarının kitaplarını da listesine koyar ki Mutfaklardan Taşan Öyküler'den sonra Turunç Kokulu Düşler'i de ekleyeceğim, zaten kendime, kızıma ve gelinime ısmarlamıştım birer tane dedi. Canım kadın, sağolasın. Hatta bizim sevgili Münevver de oradan sipariş etmiş. (Seni ne kadar özlediğimizi biliyorsun değil mi Münevver'ciğim?) Böylece sanki dostları dostlarla buluşturup kaynaştırıyormuş gibi hissediyorum kendimi. Bir kitap yazıyorsun, birilerini buluşturuyorsun. Dün kime dedim unuttum, yazarak paylaşmanın en güzel yanlarından biri bu bence. Dost kazanmak, dost buluşturmak. Bir başka güzel kadından daha bahsetmem lazım. Paluri Arzu Kal. Onun Laz mutfağına dair güzel yazısı (ve Paponi, yani Laz böreği tarifi) Mutfaklardan Taşan Öyküler'de var. Paluri aynı zamanda Lazuri sitesinin de editörü. Yazısını siteye koymuş, arzu ederseniz oradan okuyabilirsiniz. Diline, kültürüne sahip çıktığın, bunları paylaştığın için sana ne kadar teşekkür etsek azdır Paluri kadın!

Buraya bir nazarlık koymanın vakti gelmişti. Sarımsaktan ala nazarlık olur mu? Anadolu'nun hemen her köşesinde nazara, kötü ruhlara, cadılara karşı sarımsak asılır evin bir kenarına. Sarımsağın pek çok rolü vardır Anadolu insanının hayatında. Sadece nazara karşı değil elbet, akrebe, yılana karşı da kullanılır sarımsak. Dr. Yaşar Kalafat, soğan ve sarımsağa ilişkin inançları derlediği yazısında “Orta ve Güney Anadolu’da cinlerin soğan ve sarımsağa çok önem verdiklerini, cinlerin büyülemek istedikleri insanlara bolca altın ve gümüş dağıttıklarını, büyü bozulduğunda ise verilenlerin soğan ve sarımsak kabukları olduğunun anlaşıldığını” anlatır. Daha nice araştırma, yazı, anlatı vardır sarımsağa karşı. Hepsi de birbirinden ilginç.
Neden durduk yerde sarımsak? Nedeni bol. Bir tanesi Turunç Kokulu Düşler'i düzelti için elime aldığımda garipsediğim bir durum. Ben sarımsak olarak kullanmayı tercih ederim ancak yayıncım sarmısağın doğru olduğu düşüncesiyle (bugün artık TDK'nın sitesinde bile sarımsak doğru kabul edilse de) kitapların düzeltileri sırasında sözcüğü değiştiriyor. Oysa İletişim Yayınları bu değişikliği yapmıyor. Yani dikkatli bir okursanız ve iki kitapta farklı kullanım olduğu gözünüze çarparsa bilin ki bu benden değil yayınevi kurallarından kaynaklanıyor.
İkinci nedeni nazar, başlıkta da olduğu gibi. Son yıllarda öyle garip şeyler yaşadım ki, insan kötü yüreklerin, kötü gözlerin neler yapabileceğini daha iyi anlıyor. Önceki yazıya eklediğim bilgiler (ki Neval'ciğim açıklama yapmak zorunda değilsin ki demişti) biraz da bundan. Dileğim kötü gözlerin iyileşmesi, ama iyileşene kadar da kimseye zarar vermemesi.
Son olarak da Maya'cığımdan bahsetmek istedim kısaca. O da nazarlardan uzak olsun, bu sarımsaklar onun da nazarlığı olsun. Öyle tatlı oldu, öyle sevgi dolu, öyle etrafıyla ilgili ve akıllı ki, onunla geçen her an beynimize kazındı. Sonra öpücükler vere vere bırakıp gitti. Sağlıklı olsun, iyi ve mutlu olsun, biz uzaktan sevmeye de razıyız.

17 yorum:

Adsız dedi ki...

Demek Maya'cığım gitti...Ne kadar için burkulmuştur şimdi...Bazı sevgiler uzakta yaşanmakla yeterli olmuyor maalesef...Ama iyi olsun da önemli olan o...Sahi kaç yaşında oldu şimdi? Derin' den büyüktü değil mi? Bıcır bıcırdır ve eminim çok tatlıdır. Maya' ya, sana ve kitaplarına nazarlar değmesin...Sevgiler...

Betül İnce dedi ki...

Tijen'ciğim,

Sen hep yaz. Kötü düşünceli, duygulu bakışlar nasılsa kendilerine zarar verirler bir gün. Pazar gününden beri senin düşlerinle yarattığın yemekleri okuyorum. Beze macerası, benimkiler de hep farklı sonuçlandığı için macera derim, çok hoşuma gitti. En az bir uygulamalı tarif yakında. Sen hep sağlıklı ol ve hep yaz.

Sevgilerimle.

Adsız dedi ki...

Tijen'ciğim,
Senin Fan Klubun yeni bir müşterisi oluştu.Tanıdığım bir hanım Turunç Kokulu Düşler ile siftah etti.Bugün de ona Bir Ot Masalı ve Meyve Ağacından Hikayeler'i hediye edeceğim.Sanırım çok sevinecek.Henuz bilmiyor da...
Kutlarım..Allah nazarlardan korusun canım..Seni de herkesi de...
Mine Özgür

yaban dedi ki...

İki kitabın da birbirinden albenili görünüyor. Umarım hakettikleri değeri bulur ve ilgiyle karşılanırlar. Ben de okumak için sabırsızlanıyorum. Sana ve sevdiklerine nazar değmesin inşallah.

Sevgiler,
daha nice güzel kitaplara olsun...

Zerrin Pasta Evi dedi ki...

Nazarlığınız hayırlı olsun.Allah Maya'yı ve diğer sevdiklerinizi de nazarlardan ve kötülüklerden korusun.Tabii ki sizide:))

Sarımsak nazardan korunmanın yanı sıra soğuk algınlığından tutunda saç dökülmesine karşıda adından söz ettirmeyi biliyor:)) O kadar şifalı ki...
Ama bizler kokuyor diye çiğ olarak fazla tüketemiyoruz hele çalışınca bu daha da zor oluyor.Ama ben yemeklerime 1-2 diş koyuyorum pişince aslında vitamini gidiyor ama aroması kalıyor hiç değilse:))Fazla da kokusu kalmıyor.
Ben kapılarda balkonlarda asılmış sarımsakların görüntüsünü çok beğenirim:))Benim de mutfağımda hep vardır:))

Sevgilerimi gönderiyorum.

ab-ı hayat dedi ki...

Avuçların açıldığı, gözlerin yaşardığı, ilahi esintilerin kalpleri okşadığı, anın bir asra bedel olduğu bu gece dualarda birleşen gönüllerden olabilmek dileğiyle...


Miraç kandiliniz mübarek olsun...


sevgiler...

:)den dedi ki...

Merhaba,
Dün akşam yatağıma uzanmış, yanında not defterim ve renkli kalemlerimle "Turunç Kokulu Düşler"'i okurken, yemeklerinizde sarımsağı ne kadar çok kullandığınız dikkatimi çekmişti. Sabah uyandığımda zihnime ilk düşen; "Tijen ve sarımsak" oldu. İşyerinde öğle molasında sayfanızı ziyaret ettiğimde "SARIMSAK" temasıyla karşılaşınca, kocaman bir tebessüm ettim.
Diyeceğim o dur ki;sizin deyiminizle "kötü yürekler, kötü gözler" siz istemedikten sonra size hiçbirşey yapamazlar. Onlar negatif enerjiyle çalışıyorlar. Siz pozitif...
Ayrıca emeğinizin karşılığını (az yada çok) tabiki alacaksınız. Kime ne? Siz yolunuza devam edin. Ayağınıza takılan taşlara sadece gülümseyin. Onlara takılıp kalmayın! Bu dünyada bal yapan arılar da var, kan emen sivrisinekler de... İkisi de gerekli. Herkes ne ise o oluyor sadece:)
Sevgiyle kalın...

Tijen dedi ki...

Aman dostlar,
Kötü bakışlı, kötü niyetli herkesler uzak olsun hepinizden. Hep iyiyi, güzeli kendinize çekmeniz dileğiyle.

zengile dedi ki...

Selamlar. Önce şunu belirteyim postada problem olduğu için ayrıntılı görüş belirtemedim Tevfik ustanın orda kısmet olursa ozaman... Gelelim sarımsak soğan işlerine Ya bu yaz mevsiminde hem sarımsak hem nazar bana göre değil tabii herkesin görüşü var.Daha hafif daha nebileyim yeşillikli yazlık şeyler. Bunu sizin için değil tabi burda herkes birbirini okuyor tüm dostlar için yazıyorum. iyi dinlenceler

hatice dedi ki...

Sevgili Tijen,
Yükü sevgi, özü saygı, gücü barış, süsü hoşgörü olan mübarek miraç kandilini kutlarım

Demet dedi ki...

Güzel insanlara nazarlarini isleyenlerin isi rast gitmez Tijencigim icin rahat olsun...

Sibel dedi ki...

Geçenlerde yaptığım patlıcan silkmeye diş diş sarımsak attım, lokum olmuşlardı piştiklerinde, patlıcanlarla yarışıyorlardı lokumlukta:) İyi niyetli ve temiz kalpli tüm insanları korusun sarımsaklar! Mayacığın yerine İremciği öpeyim mi senin için? Yarın akşam yolcuyuz miniğimizin yanına!

pelince dedi ki...

Tijen arkaya arkaya kitaplarının çıkmış olması biz okurların için büyük şans.
Ben koşa koşa gidip aldım(Turunç kokulu düşler)elimden düşüremiyorum.Yüreğine kalemine sağlık..
Seni ve Maya'yı Allah nazarlardan korusun..

Sevgiler.

munevver dedi ki...

Sevgili Tijen Merhaba,

Blog dünyasıyla tanıştık; ama, bazen şaşırıyorum, bu kadar ortak dostumuz olduğuna, kendime yakın hissettiğim, tarzını ve tavrını çok beğendiğim iki insanın birbirini tanıyor olduğuna. Mine ve sen gibi. Gel de çekim gücüne inanma. Teşekkürler sevginiz için.

Ha, bu arada "sarımsak" mı, "sarmısak" mı? Hangisi doğru yazılmış? Bu konuda ben de araştırmıştım bir zamanlar. Elimdeki Yazım Kılavuzu'na göre "sarmısak". TDK'nin sitesine göre "sarımsak". Ama, Türkçe konusundaki bilgisi tartışılmaz Hakkı Devrim'in hazırlanmasında büyük emekleri olduğu Büyük Larousse'a göre ise, her ikisi de doğru. Galiba, ağıza yerleşmesine göre farklı söylenip, yazılıyor..

Allah kavuştursun tekrar. Maya'cık yolcu edilmiş.

Sevgiler İstanbul'dan.

neslihan erzincan özgür dedi ki...

canım Allah seni nazarlardan ve kem gözlerden korusun.akik taşımanı tavsiye ederim,negatif enerjiyi çok güzel çekiyor.sarımsaklara da bayıldım annem de asardı.sevgilerimle.öpüyorum

Adsız dedi ki...

Canımmm,

Nazar/kötü söz, konu olduğunda Haluk hocamın sözünü tekrarlıyorum hemen.

"benim için kötü düşünenlerin düşünceleri bana iyilik,düşünenlere de ders olarak dönsün"

Sevgilerimle...

Ayşen

Tijen dedi ki...

Ayşen'ciğim çok haklısın, ben de sık sık hatırlıyorum bu sözü!
*
Zengile dost,
Ne demek istedinizi anlamadım ama...
*
Münevver'ciğim,
Sesini duymak ne güzel! Benzer benzeri bulur derler, bizimki de o hal galiba.
*
Öp tabii Sibel'ciğim. Ah o da ne tatlıdır şimdi!
*
Sevgili Neslihan ve Pelin,
Ben herkeslerin nazarlardan uzak olmasını diliyorum.
*
Sağolasın sevgili Hatice,
Ben de senin kandilini kutlarım.