19 Aralık 2006

Pazardan aldim on tane


*** Bu çiçekler o kadar güzel ve buraya da o kadar yakistilar ki, onlari geriye itmeye gönlüm razi olmadi. Varsin bir kaç gün daha dursunlar burada. Tadini çikarsinlar biricikliklerinin. Benim de sesim çikmayiversin bir kaç gün. Onlarin günü oluversin. Ne çikar? ***
Pazardan bir tane aldiginiz nar, eve gelince bin tane olur belki ya pazardan on tane aldiginiz nergis demeti, sizi daha çok mutlu eder. Müjde nergisler 50 kurusa düstü. Herkes öyle mi satiyor bilmem ama ilk sordugum delikanli "geçen hafta 75 kurusa veriyorduk ama bu hafta 50 kurusa düsürdük" deyince basladim demetleri toplamaya. Bir, iki, üç, dört... Sekiz tane alayim dedim. Aaa o da ne hashas otu çikmis. Kaça kilosu? 2 lira. Tüh pek de güzel olur, çitir çitirdir ama yarim kilosu da çok gelir. E 250 gram vereyim abla. Olur hadi öyle yapalim. Sonra bir hesap. O eder 50 kurus, sekiz demet çiçek 4 lira. Bari bir demet daha alayim olsun yuvarlak hesap. Etti mi bir kucak dolusu çiçek. Koklaya koklaya yürürüm artik. Baska ne alsam? Kemer mandalinalari pek sulu. Iki kilo ondan, Gazipasa muzundan bir kilo, brokoliler pek güzel, tamam anlastik. Turplara ne demeli? Annem turba as eriyor bugünlerde. Söyle havuçla birlikte rendelesek de salatasini yapsak. Kaça kilosu? 50 kurus. Bir kilo da turp alalim. Yerelmasi almadan olmaz, bir kilo da ondan. Sonra yolda yürürken bir teyzenin kucaginda lisianthuslar. Aaa nereden aldiniz teyze onlari? Kizim bilmem ki? Sedaaaa nerden aldik biz bunlari? Alacak misiniz? Tabii alacagim, bu pazarda hiç görmemistim. Çarsambada bir adam satar, o mu acaba? Yok ben bir kadindan aldim. Ot da satiyordu. Surdan saga dönün o sokakta. E saptik. Yooook? Bir saga daha sapayim. Vallahi var. Kaça demeti? Bir lira. Bak sen benim adam 2 liraya satiyordu. Renkleri de öyle güzel ki. Beyazi var, pembesi, eflatunu, moru, alacalisi. Kaç demet kalmis? Bes. Hepsini ver sen bana. Oldu mu size iki kucak dolusu çiçek. Eve getirirsin, baglarini çözersin. Vazolara yerlestirirsin. Lisianthuslarin yarisi Ayser'e. Bizim tatli mi tatli komsumuza. Nergisler benim. Nergislerimi paylasamam. Odam misler gibi kokuyor. Bugün benden mutlusu yok!

Merak edenler için bu da hashasotu. Yabani bir ot degil. Iç Akdeniz'de bildiginiz gibi hashas yetistiriciligi yapilir. Hashasin ayni zamanda bir uyusturucu olmasi nedeniyle kontrollü ve izinlere tabi olarak yapilir bu üretim. Olaganüstü güzel çiçekleri vardir hashasin. Laleye benzerler uzaktan baktiginizda. Issiz tarlalarda, rüzgarda salinirlar, beyaz beyaz, bordo bordo. Iste baharda çiçege dönüsecek olan hashaslar simdilerde bilemediniz 15-20 santim uzunlugunda tarlalarda. Sıkça dikilirler ya büyümeye basladiklarinda seyreltilmeleri gerekir. Iste seyreltirken söktüklerini toplar pazara getirir bizim köylüler. Neden mi? Çitir çitir ve pek lezizdirler de ondan. Nefis salatalar yapilir onlardan. Iste yukarida bahsettigim, azicik da olsa satin aldigim hashasotunun görüntüsü.

41 yorum:

kuzine dedi ki...

Bu görüntülerle beni de mutlu ettin, içim ferahladı ne güzel renkler.

Tijen dedi ki...

çok sevindim canim! kisin griligini çiçeklerle kirmak lazim. hele de mis gibi kokuyorlarsa...

ev perisi;) dedi ki...

Ayyy ne hoş bir görüntü kokusu buraya kadar geldi...

Adsız dedi ki...

Ne güzel çiçekler böyle...

Adsız dedi ki...

Çiçeklerin kokusu buraya kadar geldi desem:) Nergisi ben de çok severim ama burada nerde öyle ucuz ve güzelini bulmak ( ankara )! Köşedeki çiçekçi küçüçük bir demete 5 lira istedi! Çok şanslısın benim yerime de doya doya kokla:)

Adsız dedi ki...

Tijen hanım
Pazardaki satıcıları Ankaraya da gönderirmisiniz? Beş tane nergisi ve birkaç yeşilliği bir araya getirip bir demet oluşturmuşlar tanesi 5 Milyondan satıyorlar.

Adsız dedi ki...

bizim nergisler de yesillendi ama daha acmadilar. oyle kokmazlar ama, turkiye'deki, yabaniler gibi. beklemekteyim... ;)

ZUHAL YALÇIN'IN KARNAVALI dedi ki...

ohhhh gönlümüze çiçek açtırdın,yüreğine sağlık;)
SEVGİYLE KAL HEP MUTLU KAL...

Tijen dedi ki...

zuhal'cigim çok hossun o gülümsemenle. yüzünden hiç eksilmesin!
*
açsinlar artik fethiye'cigim, geçen seneydi degil mi o güzel çiçekler? hatirliyorum çok narin duruyorlardi.
*
ankara'daki saticilari antalya'ya gitmekle tehdit edin ya da buradaki fiyatlari söyleyin! bir de ayni tazelikte degildir tabii. üzgünüm ne diyeyim. her yerin kendine göre avantajlari ve dezavantajlari var.
*
sevgili yesim,
hatirliyorum ankara günlerinde neredeyse boynunu bükmüs nergisler bile ne güzel gelirdi bize..
*
sevgili nazife,
bir de hepsini bir arada görsen..
*
sevgili peri,
görüntüleri güzel de kokusu yok ne yazik ki lisianthuslarin. yine de görüntüsü koku aratmiyor.
*

Adsız dedi ki...

valla hashas otu cekti canim. lavas ekmekle durum yapip yemek cok lezzetli olur. afyonluyum ama abd de oldugumdan 4 yildir yemedim. poppy seed eksem cikar mi ki:)

nilufer

Tijen dedi ki...

bilmem ki nilüfer? pazarcilara bir sorayim istersen nasil olabilecegini. sonuçta hashas tohumu bu meretin tohumu ama nasil bir islem yaptiklarini bilmiyorum. sen yine de denemeye basla derim, denemeden bilemeyiz ki degil mi ama?

Adsız dedi ki...

Sevgili Tijen,
annemin vefatı dolayısıyla bırakmış olduğunuz nazik mesaj için teşekkür ederim sevgilerimle

Adsız dedi ki...

Tijencim, Sayfana giripte mor (cok severim bu rengi)cicekleri görünce birden mevsimi sasirdim.Kis ortasinda bu ne güzellik böyle.
Yaaa bende sizin oralardami yasasam ne..Sonbahar ve kis bana göre degilde.......

Unknown dedi ki...

Sevgili Tijen,
Ne guzel anlatmissin oyle:)Turkiye'deki pazarlarda yaptigimiz muhabettler canlandi bende...Ciceklerin ise cok guzel...Baktikca insanin ici acilasi...Umarim iyisin..Sevgilerimle
Gulenay

Adsız dedi ki...

Bende Ankara dan, çiçekçilere isyan edenlerdenim. Güzel güzel çiçeklerinizi gördükçe imrenip imrenip çiçekçilere koşup, sonra kızgınlıkla almadan geliyorum. hem pahallı hem bayat. En iyisi mi buradan güzel çiçek görüntülerinizle güne başlamak. Ama aynı şeyi bir ot delisi olarak söyleyemeyeceğim:) Burada bulamadığım her ot için sizi çok kıskanıyorum:)
Bulduğum kadarını sitemde yayınlayıp, yorumlarınızı bekliyorum.
sevgiler
İpek

Adsız dedi ki...

deminki mesajımı nasıl yaptıysam imzalamadan gönderdim pardon:)
İpek

Tijen dedi ki...

sevgili acemi asçi,
geç de olsa siteni linklerime ekledim. böylece daha düzenli takip edebilecegim. elimden geleni yaparim tabii, memnuniyetle. arada haftasonu kaçamaklari yapip buralara mi gelseniz yoksa??
*
gülenay'cigim çok iyiyim sagol canim. haklisin bizim pazar muhabbetleri batida çok yok ama orada da baska türlü pazarlar oluyor degil mi? ben amerika'daki farmer's market olayini seviyorum.
*
serap'cigim gel bekleriz. yalniz buranin da yazlari dayanilmaz, bir de dogal gaz gelmediginden ve insanlar hala kömür yakmayi sürdürdügünden kisin da hava kirliligi oluyor inanir misin? neyse ki çok soguk bir memleket olmadigindan bogulmuyoruz ama aksamlari sokaga çikmiyorum ben hiç
*
sevgili candan,
bir kez daha basiniz sagolsun diyeyim. en yakinlarimizi kaybetmek çok zor, ben bunu çok erken tattim. inan acisi hala içimdedir. allah baska kayiplar vermesin.
*
fatma'cigim,
bugünlerde bir kosusturma var burada. yazacagim sana bugün. dert etme yenilerini buluruz rüzgar güllerinin. kalpler kirilmasin.

Punto dedi ki...

Sevgili Tijen,

Tatlıları damaklarda bırakıp, yeşilliklere yelken açtığın için teşekkürler.

Tijen dedi ki...

eh hayatta hep tatli yemiyoruz punto agabey,
otlar da saglik açisindan yararli. çiçeklerse ruhun gidasi.
siz de sagolun gelip paylastiginiz için.

nilay dedi ki...

Merhaba Tijen :)
Ot çeşitleri bölge bölge farklılıklar gösteriyor...Ege'de de oldukça fazla ot çeşidi var ve hiçbirini ete değişmem...Kavurması ,salatası yemeğe doyum olmuyor hepsini...Bu sözünü ettiğin ottan burada yok...Bilmediğim az ot çeşidi vardır ,buda onlardan biri :)merak ettim...çiçek fotoğrafın harika ,baharı özledimmm

sevgiler

hera dedi ki...

tijencigim, yazıların her gecen gun guzellesiyor, okudukca bitmesin istiyorum, en neseli ve verimli halin antalya pazarlarindayken oluyor diye dusundum, bilmem katilir misin?

Tijen dedi ki...

hera'cigim dogru diyorsun. pazarlar benim için bambaska bir dünya. pazarda kendimi çok ama çok mutlu hissediyorum.
*
dogru diyorsun sevgili nilay,
her bölgenin kendine has otlari var. isirgan, ebegümeci, labada gibi bazi otlar pek çok yörede olurken kimileri de çok bölgesel. hashas yazida da belirttigim gibi yabani bir ot degil, malum yetistirilen hashasin körpe yesillikleri. merak eden olmustur belki, hayir otunda uyusturucu bir özellik yok. sadece hashasin yetistirildigi bölgelere yakin pazarlara geldigini düsünüyorum. antalya'ya da genelde burdur'dan getiriyorlar. bulursan almani öneririm, çok lezzetlidir.

Beyaz Zambak dedi ki...

Sevgili Tijen, bende pazara gidince senin gibi zevk alıyorum. Değişik otlar görünce bununla neyapılır diye sorarım. Sıkıntılı olduğumda sebze pazarları benim mekanımdır diyebilirim. Senin yazılarını okuyuncada aynı güzelliği buluyorum. Teşekkür ederim. Sevgiler. Zeliha

Tijen dedi ki...

sevgili zeliha,
ne mutlu sana! pazarlar birer okuldur bana kalirsa. en soguk ve karanlik pazarda bile (ki büyük kentlerde nedense çogu böyle oldu) bir tane kir çiçegi parildar öyle degil mi?

Beyaz Zambak dedi ki...

Evet,haklısın. Zeliha

Adsız dedi ki...

yazınızı okur okumaz çıktım bahçeye nergisleri kopardım tek tek vazoya doldurdum. 5 tane açmış ... Bahçedemi kalsın vazodamı kalsın hep kararsız kalırım çiçekler. Ama evi mis gibi kokutunca iyi ki kesmişim derim. :) Haşhaşotunun çiçeğini pek merak ettim. Acaba Kıbrıs'ta bulunur mu bakmam lazım...

http://Misss.blogcu.com

Unknown dedi ki...

Ben de senin bu güzel pazarından alışveriş yapmak istiyorum. İstanbul'da nispeten uygun fiyata çiçek almak için ancak sokak çingenelerine uğramak gerekiyor. Onlarla da her daim pazarlık yapmak pek zevkli değil. Hele 50 Krş vs. mümkün değil. Ahh Tijen bazen nasıl gözümde tütüyor oralar bir bilsen. Pınar

Tijen dedi ki...

pinar'cigim elimden gelse çiçekleri, otlari alip hepinize gönderecegim, içime sinmiyor. sen hangi semttesin bilmiyorum ama istanbul'da da hos pazarlar bulmak mümkün. vaktin olursa bir kaç farkli pazara gitmeni öneririm. benim sevdiklerim: pazar günleri inebolu, sali günleri kadiköy idi en çok.
*
kibris'ta hashas pek yetismiyordur herhalde. iklim olarak fazla mi sicak gelir diye düsündüm. türkiye'de de daha çok afyon, burdur, eskisehir, kütahya, isparta civarlarinda yetistigi göz önünde bulundurulursa.. ama internetten bir arastir derim, görmeye deger çiçeklerdir.

Adsız dedi ki...

Sevgili Tijen
Benim Anamurluyum.çocukluğum da Anamurda geçti.bizim eve Anamur muzu hevegiyle alınırdı.dolayısıyla yapay yollarla sarartılmamış kendi kendine sararan muzları yerdik.şimdi Ankarada yaşıyorum ama mevsiminde mutlaka Anamur muzu alırım muz irisi tatsız kokusuz muz almam.
Hülya

Hülya YILMAZ dedi ki...

Tijen'cim, öyle canlılarki elim şu haşhaş otlarına doğru gitti gitti geldi. Otları çok severim de...
sevgiler, rengarenk günler...

Tijen dedi ki...

hülya'cigim,
onlari salataya dönüstürüp yiyemedim bir türlü. bir gün insallah.

Banu Ucak dedi ki...

Tijen'cim fotoğrafların o kadar güzel ki hashasotlarini yiyesim geldi sanki tafdini hissettim damagimda :) Isin komik tarafi tadi nasildir bilmem de! Ot ya mutlaka guzeldir. Keçi peyniri azicik da yufka ekmegi iyi gider sanki?...

Çiçeklerde de insani hayata baglayan bir seyler var sanki. Cok guzeller gozum gonlum acildi, ellerine saglik.

Tijen dedi ki...

banu'cugum,
dedigin gibi keçi peyniri ve yufkayla harika olur! tam öyle yemelik bir sey çünkü.

deriella dedi ki...

tijen merhaba,
sık sık yorum bırakmıyorum ama her gün sitene göz atıyorum her yeni posta da bayıldımmmm demek (ki gerçekten öyle)yaratıcı olmayacağı için böyle arada yorum bırakıorm. çiçekler,otlar yine içim açıldı:)gecen haftasonu izmirdeydim mis gbi bir sürü ot:)ama bir kaç cins dısında pek bişey bilmediği fark ettim. senden ricam bana kitap önermen. bir dahaki gdişimde ne olduğunu ve nasıl tüketileceğini bilerek o otların hepsini satın almak için rehberliğine ihtiyacım var. önerilerini bekliyorm.
sevgiler

Tuhfe dedi ki...

Iyi bir hafta sonu gecirmen dilegiyle,

selamlar sevgiler.

Adsız dedi ki...

Merhaba
Bugün Paşabahçe'de kitabınızı inceledim, tebrikler, harika bir kitap.
Ben de bir blog açtım benimkine de bir ara göz atın lütfen, beğenirseniz belki linklerinize de eklersiniz :-)

Derya

www.bolbolye.com

NAZLICA dedi ki...

Sevgili Tijen; Bloğuma yorum bırakarak verdiğin destek ve güç için çok teşekkür ederim. Yazdıkların için ne söyleyebilirim ki, herzamanki gibi harika bir anlatım, insanı heveslendiren, doğaya dört elle sarılmamız gerektiğini hissettiren, ağırlıklı olarak sebze ve meyve tüketmemiz için motive eden harika konular. Adıma çok teşekkür ediyorum,kalemine sağlık. Sevgi ve sağlıkla kal Sevgili Tijen.

Tijen dedi ki...

Sagolasin sevgili Derya,
Siten hayirli olsun!
*
Sagol Tuhfe'cigim,
Ben güzel bir haftasonu geçirdim. Umarim seninki de çok güzel geçmistir.
*
Sevgili Deriella,
Dert etme, ben de her bakisinda her siteye yorum birakamiyorum.
Kitap öner demissin, otlari tanimak açisindan yazilmis sadece bir kaç kitap var. Benim yazdigim iki kitap var, Bir Ot Masali (Iletisim Yayinlari) ve Yurdumun Yenilebilir Otlari (Metro'nun sponsorlugunda Mutfak Dostlari Dernegi yayini olarak çikti, piyasada satilmiyor, dernekten alinabiliyor yalnizca). Bir de Tokat'tan Zeki Özer hocanin ögrencileriyle birlikte hazirladigi 'Yabanci Otlar' diye bir kitap var, onu da piyasada bulabilir misin bilmiyorum. Sadece otlarla ilgili baskaca da bir kitap bilmiyorum.
*
pirtik'cigim,
buralarda envai çesit sey bulmak mümkün. sen özlemissindir ama simdi karal bebek geliyor diye bir yere gitmezsiniz artik. az da kaldi degil mi? hadi hayirlisi!

CaDı dedi ki...

Ohhh mis mis, sefan olsun canuuummm:)

Tijen dedi ki...

cadi'cigim sefa hepimize lazim arada sirada. bol sefali bir 'son' hafta diliyorum..

seyabb dedi ki...

Çok lezzetli olur bende severek kullanıyorum ama heryerde bulunmuyor...