13 Şubat 2007

Soya sosu sağlıklı mı?


Soya sosu ne yazık ki adında 'soya' olduğu için onun sağlıklı olduğunu söyleyenlerin iddia ettiği gibi sağlıklı bir ürün değil. Soya yağı da sağlıklı değil. Pek çok diyetisyenimizin iddia ettiği gibi, 'sıvı yağları karıştırıp kullanma'nın sağlığınız açısından hiç bir olumlu yanı yok. Çünkü rafine edilmiş yağların hiç birinin içinde o bitkinin rafine edilmeden önce içerdiği besin maddeleri yok. Hepsi valizlerini toplayıp çoktan terketmiş oluyorlar soyayı, mısırı, ayçiçeğini... Ne market raflarında bir kaç liraya satılan soya sosları, ne de rafine edilmiş soya yağları sağlıklı. Amerikan soyasını övmek için gelen uzman doktorlar 'rafine' edildikten sonra hala sağlıklı olup olmadığını sorduğunuzda yampiri yanıt veriyorlar. Biri sodyumdan ibaret, öteki ise yağdan. Reklam bir balon. Sadece 'reklamveren'lerin ve 'reklamtaşıyan'ların kesesini dolduruyor o kadar.

Dr. Kuşhan diyet dergisinin Şubat 2007 sayısı için baklagillerle ilgili bir yazı hazırlamıştım, soyanın da tüm heybetiyle yer aldığı bir yazı. Soya fasulyesi üzerine yapılmış pek çok araştırma sonucunda, onu yere göğe sığdıramıyor araştırmacılar.
Soyayı pek çok farklı şekilde, pek çok farklı yerde kullanmak mümkün. Soya sütü süt yerine, sütün kullanıldığı yerlerde; soya eti ve kıyması et ve kıymayla yapılan bütün yemeklerde et ve kıyma yerine; soya filizi salatalarda ve sebze kavurmalarında; soya peyniri (tofu) çorbalarda, salatalarda, sebze kavurmalarında, sandviçlerde, nohut ununa bulanıp kızartılarak, soya sosuyla marine edilip fırında pişirilerek, omlet olarak...

Liste uzun ama sizi yanlış yönlendirmek istemem. Ben soya eti ve kıyması kullanmıyorum. İki nedeni var. Birincisi etyemezliği seçtiğimden beri ete benzer şeylere karşı heyecan duymuyor olmam. İkincisi ise bu ürünlerin genleriyle oynanmış soya üretiminde dünyanın en yüksek payına sahip ülkelerden ithal ediliyor olması. Önümüzdeki günlerde burada tanıtacağım bir dostum, Ahmet Nedim Nazlıcan (ki kendisi hayatını soyaya adamış bir ziraat mühendisidir), kendi deyimiyle 'yarı ekolojik' olarak yetiştirdikleri soya fasulyelerinden gönderiyor bana. Üstelik piyasadakilerden çok daha ucuza. Ben de onu kullanıyorum. Börekler, lahmacunlar bile yapıyorum ıslatıp mutfak robotundan geçirerek püre haline getirdiğim soya kırıklarıyla. Soya kırıklarıyla yaptığım kekler, soyalı değil fındıklı gibi oluyor.

Evet soya sağlıklıdır. Ancak emin olun ki her yemeğe 'sağlıklı' dediler diye tuz gibi gezdirdiğiniz soya sosu değildir sağlıklı olan. Derseniz ki gerçek soya sosunu, 'tamari'yi kullanıyorum, o zaman sesimi çıkarmayacağım inanın. Bakın onu kullanın işte. (Türkiye'de ne yazık ki satılmıyor tamari. Gerçek bir ürün olduğu ve yapımı meşakkatli olduğu için de market raflarını dolduran sodyum bombası soya sosları kadar ucuz bir ürün değil. Belki de bu yüzden satılmıyordur.)

Piyasada satılan 'ticari' soya soslarıyla ilgili şu bilgileri vermek istedim: "Ticari soya sosları genellikle bir petrol yan ürünü olan heksan (hexane) yardımıyla yağından ayrılan soya fasulyesiyle yapılır. Süreçte kullanılan yapay fermente yöntemleri genetiğiyle oynanmış enzimler içerir. Doğrusunu isterseniz çoğu soya sosu bol miktarda tuz ve şeker içeren karamel rengi verilmiş sudan ibarettir."
(Kaynak: www.care2.com)

Soyaya ve soyadan yapılabilecek ürünlere (soya sütü, tofu, soya kırıklarıyla yapılabilecek kekler vs) en çok yer verdiğim kitaplar:
Mevsimlerle Gelen Lezzetler, Oğlak Yayınları, İstanbul, 2002
Tak Koluna Sepeti: Bodrum Pazarından Tatlar, Renkler, Portreler, Oğlak Yayınları, İstanbul, 2003
Mutfakta Zen, Dharma, İstanbul, 2003 (Mutfakta Zen bir kaç ay önce yeni baskısıyla kitapçı raflarında -sadece bir kısmının ne yazık ki- yerini aldı. Onu görmeyi özlemiştim kitapçı raflarında. Bana merhaba dedi tekrar.)

38 yorum:

İpek Kuscu dedi ki...

Bu sabah , senin kitabında yer alan soya sütü ve tofu yapımını anlatan kısımı okuyordum hatta yarın denemeyi düşünürken,senin de soya ilgili yazı yazdığını görünce ,hoş bir süpriz oldu benim için.Soya kırığını da kek de denemek istiyorum eminim çok güzel bir tad verecektir.Sağol öğreticiliğin için ,bilgilerini hep bizlerle paylaştığın için.Sevgilerim önce yaramaz Maya'ya ve tüm aileye.

Tijen dedi ki...

Çilek'ciğim,
Desene büyük tesadüf olmuş. Ben de geçen gün ıslatıp mutfak robotundan geçirdiğim soya kırıklarıyla bir kek mi yapsam diyordum. Gerçi ona sıra gelmeyeceğini bildiğim için buzluğa koymak zorunda kalmıştım ya...

Tuba dedi ki...

Merhaba Tijen'cigim, ben de dun aksam tofulu bir kac yemek yapmistim. Aslinda cocuklar tofuyu sevmedikleri halde, corbada pek anlamadilar. Dogrusu gercek soya sosunun tamari oldugunu bilmiyordum. Ingilizcesi de herhalde tamari diye geciyordur tahmin ediyorum. Bir dahakinde dikkat edeyim bari. Raflarda milyon tane cesit soya sosu var cunku. Bilgilerini bizlerle paylastigin icin ben de cok tesekkur ediyorum. Her sey gonlunce olsun, Sevgilerimle,

pecete dedi ki...

Soya sosu ile ilgili bir tartışma vardı evimizde. Tuz yerine kullanabiliriz deniyordu. Yazdıklarınız iyi bir öğreti oldu bize. Teşekkür ederim.Sevgiler...

Aybike Ceylan dedi ki...

Sevgili Tijen,

Hergun sayfanizi ziyaretten cok buyuk bir zevk duyuyorum. Yorum yazmasam da sessiz bir takipcinizim.Musadenizle sizi linklerime ekleyebilir miyim? Eger sizde firsatiniz olur ve beni linklerinize ekleyebilirseniz mutluluk duyarim.

Sevgiler

Adsız dedi ki...

Sevgili Tijen,
Ilgini cekecegini dusunuyorum.
http://www.westonaprice.org/mythstruths/mtsoy.html
Saglikli gunler dilegiyle

Tugba

Ceylo dedi ki...

Soya sosunu sadece sushi yerken kullaniyoruz ve zararlarini bile bile, yapay fermantasyon metodlariyla, genleriyle oynanimis enzimlerle uretilmis, seker ve tuz eklenmis olmasina ragmen! Tamari'yi markete gittigimde arayacagim... Sevgiler...

Adsız dedi ki...

Punto demiş ki;

Yazınızdan çıkış alıp kayınvalideye verdim. Bizim evde mutfak ona emanet. Yemeklerde. Bu soya sosuna takmıştı, faydalı diye çok kullanıyordu. İyi ki yazdınız bu yazıyı.
Not: Ancak bu şekilde yorum bırakabildim.

Tijen dedi ki...

Sevgili Tugba,
Teşekkürler gönderdiğin link için. Çok komik bilgiler de var. Evet, her konuda olduğu gibi, soya konusunda da pek çok abartı var. İşte 'soya sosu çok sağlıklı, onun için her yemeğe soya sosu koyuyorum' diyen yemek yazarı da sanırım bilmeden abartanlar sınıfına giriyor.
*
Sevgili Peçete,
Tuz yerine soya sosu kullanmak yerine doğrudan deniz tuzu kullanmak tuzun içerdiği mineralleri de almanızı sağlayacaktır.
*
Sevgili Ceylo,
Arada bir soya sosu kullanmanın elbette bir zararı olmaz. Hangimiz %100 sağlıklı şeyler tüketiyoruz ki? Sadece onun bu kadar baştacı edilmesine lafım. Yoksa suşi yiyip de soya sosu kullanmamak zor, öyle değil mi?
*
Sevgili Aybike,
Tabii ki ekleyebilirsin, çok mutlu olurum. Ben de seni ziyarete geleceğim, teşekkürler.
*
Sevgili Tuba,
Evet 'tamari' diye geçiyor. Ben zaten bu ürünü ilk Amerika'da tanıdım. Özellikle doğal ürünlerin bulunabildiği yerlerde göreceksin. Tadarsan farkı bildirir misin bana da, ben unutmuşum tadını çünkü.

Tijen dedi ki...

Punto Ağabey,
Sorun da bu ya. Muhtemelen kayınvalideniz söz konusu yemek yazarının yazısını okuyup soya sosunun sağlıklı olduğuna kanaat getirmiş olabilir. Ne yazık ki hepimiz (ben dahil) pek çok şey yazıp söylüyoruz. Galiba önemli olan seçimlerimizi söylenenlere göre değil, kendi araştırmalarımız sonucunda yapmamız. Ne yazık ki bugün reklam için herkes her şeyi söyler, yapar oldu. Doktorlar çıkıp şu ürünü kullanırsanız çiçek gibi olursunuz diyebiliyorlar, olmayacağınızı bile bile. Yiyecek/içecek reklamlarını izledikçe tiksinme katsayım da artıyor.

Sibel dedi ki...

Dolapta iki şişe birden soya sosum var. Bitince tekrar almayı düşünmüyorum artık. Zaten eskisi kadar da kullanmıyorum. Reklamlar konusunda çok haklısın. Ben en çok diyetisyenlerin reklamlara çıkmasına kızıyorum, insanların sağlıklı ve ince olma isteğinden faydalandıklarını düşünüyorum. Bir de "hazır çorbaların yararları" diye bir reklam var son zamanlarda! Ne kadar komik değil mi?

Ilgaz Gürses dedi ki...

"http://gastronot.blogspot.com/2006/09/5-tat-umami.html" adresindeki yazıyı okuyalı soya sosundan soğudum ben de. Şu hazır çorba reklamlarına ben de sinir oluyorum, bir de toplam IQ'ları 2 basamağı geçmeyecek kola ailesi var, utanmasalar kolayı vitamin deposu filan ilan edecekler.

Ezgi dedi ki...

Bir etyemez olarak bu yazıyı çok yararlı bulduğumu söylemem gerek. Soya kıyması ile ilgili yanlış bilgilendirilmiş olduğumu idrak ettim. B12 ile derdimiz var, biliyorsunuz. Türkiye'deki doktorlar etyemezliğe pek iyi gözle bakmıyor ve bir sağlıksız durum olduğunda yüzümüze vuruyorlar. Ben de B12'nin dışarıdan takviyesinin güç olduğunu duymuştum. Baklagiller yetersiz, soya alternatif gibi geliyordu.

Bilgilerimi yeniden gözden geçirmeliyim sanırım. Sizin önerileriniz var mı bu konuda? Lakto-vejetaryenim anti parantez.

Tulosh dedi ki...

Kocaman teşekkürler...

B5 dedi ki...

Nihayet birisi marketlerdeki soya sosunun yararli (!) olmadigini soyledi.. Sodyum-tuz istah acici oldugu icin cok fazla tuketiliyor sanirim..
Soylediginiz alternatifler cok daha mantikli..
Ellerinize saglik yazdiginiz icin..
Sevgiler,
:)

Tijen dedi ki...

Sibel'ciğim,
Bu hazır çorba işi benim de canımı çok sıkıyor. Söylendiği kadarıyla reklamveren çokuluslu firmalardan biri hazır çorbalarındaki tüm katkı maddelerini çıkarmış. Bunu bana söyleyen kişiye "peki MSG'yi de mi çıkarmış dedim?" ona yanıt alamadım. Bir market ziyaretinde bakarım ama zannetmem. Hele de evde çorba yapmak dünyanın en kolay şeyiyken, hemen her tür yiyecek kolaylıkla çorbaya dönüştürülebilirken ev hanımlarının bile onlarca adet hazır çorbayı alışveriş sepetine attığını çok gördüm!
*
Sevgili Çakıltaşı,
Al benden de o kadar. Söylemek istediğim bu işte. Genelde bu işlerden reklamveren ve çoğu zaman çokuluslu olup tek derdi karını arttırmak olan firmalarla reklamtaşıyanlar. Yani reklam firmaları ve reklamlarda oynayan ünlüler. Gariban ünsüzlerin onların aldığı paraları alabildiklerini pek zannetmiyorum.
*
Sevgili Ezgi,
Yumurta yemiyorsun ama süt ürünleri kullanıyorsun öyle mi? Öyleyse süt ürünlerinden alabilirsin. Ben sabah akşam birer bardak kefir içiyorum. Baktım kefir de iyi bir B12 vitamini kaynağı olarak görünüyor. Ben doktorların çoğunun vejetaryenlik konusunda yanlış ve eski bilgilerle dolu olduklarına inanıyorum.
*
Tüloş,
Rica ederim!

bembi dedi ki...

Hep merak ediyorduk soya sosu ve soya ne kadar faydalidir diye. Yazınıza rastlamam şans oldu benim için! elinize sağlık. Fakat benim için soya sosu mutfakta daima yedeği bulunan, sürekli kullandığım bir üründü. şimdi napicam bilmiyorum :(

nilay dedi ki...

Tijen'ciğim ;
ağzına sağlık...merak ettiğim hatta bazen endişe duyduğum bir konu idi bu...Metro'dan son satın aldığım soya sosunun kapağının altında birde tıpası vardı...kapağı açtıktan sonra bıçağın kenarıyla tıpayı çıkartırken ,tıpa basınçla tavana falan fırlıyordu...Son kullanma tarihine baktığımda bir sorun yoktu...Sanırım Çin'den ithal edilmişti...Asidik bir durum olmasından dolayı endişelenip kullanmayıp attım soya sosunu...Hangi markayı tercih etmem gerektiğini bilemiyorum şu an...
Doğru bir markayı az miktarda kullanmanın sakıncası olmayacağını düşünüyorum yine de...Açıkçası özellikle tavuk yemeklerinde verdiği lezzeti çok seviyorum...Sadece pişirirken 1-2 yemek kaşığı atmayı yeterli buluyorum...Tuz gibi kullanmamak gerekir tabiii...

Bu arada sevgililer gününü kutlarım :)

Tijen dedi ki...

Sevgili Bembi,
Duyduğumuz her şeyi birebir uygulamaya kalksak herhalde hayat çekilmez olurdu. Bir ürünü kullanacaksak da yararlarını ve zararlarını bilirsek ona göre kullanırız öyle değil mi? Tuz yerine soya sosu kullananlar var. Peki tuz sağlıklı mı diyeceksiniz? İkisinin de sağlığa zararlı yanları var elbet. Sonuçta aynı yere geliyoruz: Ölçü. Neyi ne kadar ve nerede kullanacağız? Duyduğumuz her söze inanacak mıyız? Neye ihtiyacımız var?
*
Sevgili Nilay,
Soya sosu fermente bir ürün olduğu için olabilir bu durum. Pekmez kapağı da bir süre kapalı kaldığında patlarcasına açılır. Elbette bazı durumlarda kullanmanın bir zararı olmaz. Diyorum ya aslolan ölçü. Yahut sen diyebilirsin ki kardeşim ben seviyorum bu soya sosunu, her yemeğime de koyarım kime ne, tabii ki koyarsın. Benim annem de tüm itirazlarıma rağmen tuzot denen şeyi kullanıyor. Ben de artık bıraktım söz söylemeyi. Onun yemeklerini yemiyorum. O öyle seviyorsa kendi bileceği şey.
Teşekkür ederim kutlaman için. Ben de sana sevgi dolu bir gün diliyorum.

munevver dedi ki...

Tijenciğim,soya yağı ve sosunu hiç kullanmadım biliyor musun.Nedense hep kaçtım.Şimdi isabetli olduğunu düşünüyorum.Ablamın öğrenciliğinden beri evimize hazır çorba ve hazır diğer gıdalar,margarin,bulyon ve şarküteriler girmez.Z.yağ ve tereyağ dışında bir yağ kullanmıyoruz.Sıcak yemeklere bile z.yağ koyuyorum.Şimdi yazını okuyunca doğru şeyler yapmışız diyorum.Sağlıcakla kal..
Nanelimon.

Tijen dedi ki...

Sevgili B5,
İlk söyleyen ben miyim bilmiyorum. Eminim başkaları da söylemiştir ama arada söylemek gerekir gibi geliyor. Hele de tersini söyleyenin çok olduğu bir ülkede.
*
Münevver'ciğim,
Bence çok isabetli bir karar. Ben bırak yemeği, kekleri bile zeytinyağıyla pişiriyorum. Onun tadına o kadar alışkınım ve seçimimden o kadar memnunum ki!

kamiş dedi ki...

Merhaba Tijen, blogunu henüz keşfettim ve çok sevdim. Çalışkan insanlara bayılırım. Enerjinin gani olması dileğiyle.. diyorum ve ekliyorum :)
Ben soya sosunu çok severim ve uzak doğu yemekleri yaptığım için hep kullanırım. Ne yapıcam şimdi? :))

Tijen dedi ki...

Merhaba Kamiş,
Nasıl şekerin zararlı olduğunu bile bile tüketiyor,
sigaranın zararlı olduğunu bile bile içiyor (neyse ki ben bu sınıfta değilim),
kilo almanın zararlı olduğunu bile bile alıyoruz.
Öyleyse paşa gönlünüz ne istiyorsa onu yapacaksınız. Kimsenin kimseye 'onu yapma bunu yap' demeye hakkı yok. Ben de zaten bu olmayan hakkımdan yiyorum...

Berceste dedi ki...

Tijen'im, peki soya filizlerinin saglik durumunu nasil bilebiliriz? Genleri ile oynanmis mi oynanmamis mi cozemiyorum. Stir Fry yapmayi/yemeyi da cok seviyorum!
Bir marketimiz var, butun reklamlari genleri ile oynanmisa hayir seklinde ama peynir aliyorum, uzerinde vejeteryanlara uygun yaziyor, dikkatli okuyunca mayalanirken bilmem hangi asamasinda genleri ile oynanmis urun kullanilmis olabilir gibi bir ibare!!! Hani su bankalarin sozlesmelerinin altindaki kucuk harfli yazilar gibi! Soya sosu kullanilmayacaklar listesine yazildi! Filizlerini ne yapmaliyiz? Sevgiler...

Hülya dedi ki...

Allahtan soya sosunu hiç kullanmıyorum.Yani onu terketme gibi bir sıkıntıya girmeyeceğim;)
Ama takıldığım şu?Bu para mereti için bu kadar yanlışa ne gerek?Ne diye insanla bu kadar oynanıyor ki?Gerçi sorumun içinde cevabım da oldu ama ben yine de demek istedim işte:(

Adsız dedi ki...

Sevgili Tijen,Dün bir yasima(45) girmistim.Bugün de yazini okuyunca tabiri caiz ise bir yasima daha girdim.Bizi soya konusunda aydinlattigin icin tesekkürler.
Berlinden Sevgiler

Tijen dedi ki...

Dilek'ciğim,
Vallahi o sorunun yanıtını bilmiyorum. Sonuçta o da filizlendirilebilir bir şey. İngiltere'de GDO'lu ürünlere yasak yok mu? Bildiğim kadarıyla Avrupa'daki pek çok ülkede yasak ama. Hoş yasak olsa kaç yazar, ürün haline dönüştürdükten sonra her yere sızdırıyorlar!
*
Hülya'cığım,
'Daha çok' için savaşlar yapılır, yüzbinlerce masum insan öldürülürken, milyonlarca insan açlığa mahkum edilirken birileri daha da semirsin diye, bunda anlamayacak ne var? Zaman 'daha çok' zamanı. Her şey mübah!
*
Sevgili Serap,
Doğumgünün kutlu olsun. İsterim ki herkes kendi sağlığının dedektifi olsun. Ben işin bir kısmını söylerim ama asıl en büyük doğruları insan kendi bedeninden öğrenir. (Bence)

Ezgi dedi ki...

Kefir önerisi için teşekkür ederim, denemeye başlayacağım.

Şu sözünüze katılıyorum: Herkes önce kendi bedeninden sorumlu.

İyi akşamlar.

Tijen dedi ki...

Sevgili Ezgi,
Ben kefiri severek içiyorum. İlk başta biraz isteksiz davranmış olsam da. O olmadı yoğurt da pek çok anlamda yararlı bir yiyecek.
Değiştirebileceğimiz tek kişi kendimiziz düşüncesinden yola çıkınca zaten ortada başka alternatif kalmıyor ki?

Adsız dedi ki...

Tijen bu bilgiler için çok teşekkürler canım.Soya yağını ilk popülerlik kazandığı zamanlarda denemiş ve kokusundan dolayı ısınamamaış ve almaya elim gitmemişti.Zaten kendimi bildim bileli zeytinyağı kullanılan bir evde büyüdüm.Anneannemin ve babaannemin zeytin bahçeleri vardı Kilis'te.Anımsıyorum annem pirinç pilavını bile zeytinyağı ile yapardı :)Zeytinyağına hiç alışkın olmayan konuklar ağırladığımda zorluk oluyor biraz.Şimdilerde çokca zeytinyağı biraz tereyağ ve azda olsa ayçiçek yağı ile büyüyor çocuklarım...Zeytinyağı&Zahter veya Zeytinyağı&kekik olan kahvaltı sofralarında ...

Selam ve sevgilerimle...

Tijen dedi ki...

Ne şanslısın Serin Mavi,
Ben zeytinyağıyla büyümedim. Yani kullanılıyordu mutlaka ama hayatımızın başrol oyuncularından değildi. Ne zaman büyüdüm, aklım başıma geldi, ondan ala aşık bulamayacağıma kanaat getirdim. Dilerim ki herkes bu gerçeği görür ve ona hak ettiği değeri verir.

LaMa dedi ki...

Yani ana fikrimiz su mu Tijen: Aslinda soya sosu yararlidir ama marketlerde satilan=bizim kullaniyor olduklarimiz degil?

Degisik tatlar denemek adina almistim ama "soya" kelimesinden dolayi yararli olduguu da dusunuyordum,kimset...

Iyi dileklerimle

Tijen dedi ki...

Sevgili LaMa,
Bence ana fikrimiz şu:
Soyanın faydaları vardır, ancak bu faydalar doğrudan kendisinden alınabilir. Yan ürünlerin besin yapıları daha farklıdır. Sonuçta soya sosu sodyum içeriği çok yüksek bir madde. Elbette doğal yollardan elde edilmiş gerçek soya sosu hem lezzet hem de besin değeri açısından daha iyidir ancak soya kadar iyi değildir. Bu benim bakış açım tabii. Doğruluğu tartışılabilir.

Damak Tadı dedi ki...

Sevgili Tijen;
Bundan yaklaşık 1 ay önce ziraat mühendisi bir arkadaşım da bana marketlerde satılan soyalardan ve soslarından uzak durmam için beni uyarmıştı.(( Soyanın yan ürünlerini sevmediğim için sadece sosunu sebze ve tavuk-et kavururken salatalarda kullanıyordum..Vermiş olduğu tat bana keyif veriyordu..Fakat evdeki sosların hepsini annem hemen çöpe atmış bile.)
Benim üzüldüğüm tek konu bilmeden bunları yiyor olmamız ve bilmeden de neler neler yediğimiz,yiyor olmamız.Hep tanıdıkları yüzünden mi bu bilgilere ulaşacağız,neden adam gibi bizi uyaran kimse yok Ülkemizde..Üstelik birde tv lerde yapılan reklamlar..Çok konu var aslında Tijen'ciğim ama ne yazıkki bizleri bilgilendiren uyaran kimse yok ortada..Herşey maddiyat olmuş ne yazıkki..
Bütün bu bilgileri bizlerle ayrıca burda paylaştığın için teşekkürlerimi gönderiyorum tatlılar tatlısı canım Tijen'cim..

Çok güzel bir hafta seninle ve sevdiklerinle olsun..Sevgiyle kal..Gül

Adsız dedi ki...

Bilgilendirdiğiniz için teşekkür ederim. Soyada lesitin olduğu için kullanmayı düşünüyordum ama genleriyle oynanmamış doğal olanını nasıl bulacağımı bilmiyorum. Artık neyin geniyle ne kadar oynanmış bilemiyoruz. Nerde nasıl yetiştirildiği hangi gübre, ilaç kullanıldığı ise apayrı bir konu.

rosterix dedi ki...

Merhabalar;
BEnim merak ettigim birşey vardı ki, marketlerde satılan soya kıyması için ne düşünüyorsunuz acaba? Soya kıyması fermente ediliyor mu? Bİr ara soya kımasını sütle karıştırıp içiyordum..Zararı var mı merak ediyorum?

Teşekkürler..

biri dedi ki...

GDOsuz soyanınsa faydası çok büyüktür tabi. Yazıdakiler çok doğru, soya ve köriyi 90 larda falan kullanırdım niye ülkemizde bu güzel tatlar yaygın değil ki derken bugünlere geldik ne mutlu. Fakat yazınızdaki gerçekler gibi başka yerdede araştırmıştım o zamanlardan meraklıydım, çinliler soya sosundan önce balıkla yapıyorlardı, kötü koktuğundan ve soya daha lezzetli olduğundan aynı şekilde soya sosu yapmaya başlıyolar, çin en ucuz ürünü tercih ediyor aynı zamanda, diğer yandan nohut, kuru fasulye, patates, mercimek, pirinç, barbunya, arpa, buğday, mısır gibi ürünlerlede aynı teknikle birbirinden lezzetli farklı soslar yapılabilir. Bu sadece insanların talebine bağlı, bu bloglarda yaptığınız sosları duyurmaya başlarsanız büyük üreticinin dikkatini çeker nasılsa. Sağlığa faydalı daha kaliteli soslar üretilmiş olur. Hiçbir avrupa ülkesi bu kadar ürünü bir arada üretemediği için bugün bu soslar yok, yurdum insanı armut topluyo heralde.

murat dedi ki...

Dogal yöntemlerle yapılmış (fermente) soya soslarıda var raflarda,
kikkoman marka tamari var raflarda ayrıca organik tofuda var raflarda... sadece dikkat etmek gerekiyor ayrıca artık az tuzlu soya soslarıda var. ve son olarak et (tavuk,balık,kırmızı) marine ederken ve sebze yemeklerindede yaparken kullanılabiliyor soya sosu sukiyaki ve teriyaki adıyla...