21 Ekim 2009

Çakıldaklı taze fasulye

Barbunyayla fasulyeyi birlikte pişirir misiniz? Çoook eskiden teyzem pişirirdi ikisini aynı tencerede. Neden bilmem, pek severdim. Taneli olmasından belki. Belki barbunyanın fasulyeye lezzet katmasından. Bizim evde pişmezdi. Bu yaz kaç kere birlikte pişirelim istediysem de annem bu fikre yanaşmadı. Sen misin istemeyen, ben de Antalya'da buluştururum ikisini dedim. Şimdi bağımlı hale geldim bu birlikteliğe. Yarım kilo fasulye, yarım kilo da barbunya alıyorum (kabuklu ağırlığı). Ayıklayıp domates, soğan, sarımsak ve zeytinyağı ilavesiyle pişiriyorum. Yağını her zaman az koyarım. Şimdilerde daha da az kullanır oldum (eh bir çorba kaşığı yağın kalorisi 120!) Antalya'da bu yemeğe "çakıldaklı taze fasulye" diyorlar. Kabuğuyla kurutulmuş fasulye ve kuru barbunyayla da pişiriliyor buralarda (o zaman adı "gabuklu guru" oluyor. Sevgili Gökçen Adar'ın araştırıp yazdığı Toroslar'dan Akdeniz'e Antalya Lezzetleri adlı kitapta var her iki tarif de. Bahaneyle kulaklarını çınlatayım dedim Gökçen beyin. Nicedir görmedim, özlemişim.
*
Dün Salı Pazarı'na uğramış, fasulye ve barbunyamı almış, hatta akşamına pişirmiş afiyetle yemiştim. Alışverişi bitirip de çıkmama yakın albeni diyen bir beyaz barbunya görünce birazını da dondururum diyerek iki kilo aldım. Bugün de Çarşamba Pazarı'ndaydım ve yine fasulye aldım. Bu hafta bir kere daha pişecek anlaşılan!

32 yorum:

akasyakokusu dedi ki...

Severim senin pişirdiğin çakıldaklı fasulyeni..Memleketimin yeşilini..
Afiyetler olmuştur dimi canım..
Bende burda leziz fasulyeler buldum..Hani ayşekadın,oturak yada çalı derler ya hangisi hangisidir bilmem fazla..Tek bildiğim lezzetleri..

lahana dedi ki...

mis gibi...uzun süredir tencere yemeği yapamadım. geçiştir geçiştir nereye kadar değil mi? haftasonu pişireceğim. birde şaşırdım çakıldak lafını duyunca:) bizim ailede börülceye çakıldak denir. başkaca bir yerde de duymamıştım. hoşçakalın.

Leylak Dalı dedi ki...

Ne güzel değil mi Tijen Hanım bu ara Antalya pazarları, insanın tezgahtan tezgaha atlayası geliyor, rengarenk, taptaze... 4 aylık aradan sonra Antalya'ya dönmek içimi açtı, keyfimi yerine getirdi. Siz de dönmüşsünüz. İkimiz de hoşgeldik bu durumda. Sevgiler...

laleninbahcesi dedi ki...

Karadenizde barbunyaya ala fasle diyorlar. Çok sevrim bu kelmeyi. Taze fasulye fırınlanarak kurutulur. Kışında içine bu alafasle:)) den katılarak acılı falan pişirilir. Sanırım annem bizim için besleyici olması için içine kemikli et atardı. ben en çok bu fasulyenin içinde pişen eti severdim. Galiba bir avuç da bulgur atardı içine. Acılık vermesi için de bir iki tane ipe dizilerek kurutulmuş acı kırmızı biber atardı. Ay ağzım sulandı, senelerdir yemedim((.

SEVGİLERİM VE AFİYET DİLEKLERİMLE

Belgin dedi ki...

Tijenim, barbunyayi ne kadar özledim bir bilsen, hele hele tazesini, off off.
Bizim oralarda cakildak diye börülceye diyorlar, demek Antalyada barbunyaya diyorlar:))
Birde bizim oralarda cok konusana "cakildak ceneli" derler.
Ellerine saglik canimcim:))

Öpüyorum

Adsız dedi ki...

İkisini birlikte pişirmeyi hiç denemedim.Aklıma düşürdün bak şimdi :) Afiyetler olsun...Sevgiler...

beste dedi ki...

taze fasulyenin icindeki taneleri en sona saklayip yiyen ben icin cok guzel bir yemek fikri :)

Gizem de Brx. dedi ki...

Benim annem hala oyle pisirir, cok da lezzetli olur.

Kitchen Sweet Kitchen dedi ki...

Bir tencere taze fasulyeyi bir günde rahat yerim.Allah'ım ne güzel yaratmış.

pelince dedi ki...

İlk kez duydum,denenmeli mutlaka..ellerine sağlık...

AYŞELON dedi ki...

ah evet kabakla yapılan yemek tariflerinizin hepsini takip ettim.Çiğ kabak salatası gerçekten harikaydı.Defalarca yaptım.Size kremalı kabak çorbasını sormuştum.Denemediğinizi söylediniz ama denerseniz çok memnun olurum:)
Yemek konusunda çaylak olduğum için kendi kendime denemekten korkuyorum.Mesela çorba için krema nasıl hazırlanır?Evde mi yapmalıyım yoksa hazır krema mı satın alayım?Alırsam hangi markayı alayım?Aslına bakarsanız bir dünya sorum var :D

rumma dedi ki...

Buralarda ikisinede fasülye denmekte..biri iç fasülye biri yeşil..

barbunya hafif dışı pembeli olanlara deniyor Yalova da..:)

İlk defa bugün Yalovalı olmanın ayrıcalığını hissettim Feijoa meyvesini 1,5 ytl ye alınca Şu an sadece Yalova da yetiştiriliyor sanırım..:)

Tadı müthiş yüksek iyot içeriyormuş guatr a birebir..

AYŞELON dedi ki...

Bu bilgiler altın değerinde Tijen hanım çok teşekkür ederim!Benim için faydası büyük.

zengile dedi ki...

Merhabalar.Dün salıda bugünde çarşambada idim karşılaşmadık kısmet değilmiş hatda salı günü Attalosun orada Tevfik ustayı gördüm biraz konuştuk sizi sordum geldimi diye.O tatlı şivesi ile hanım kızımız galiba buralarda değil demişti

Nur dedi ki...

Çakıldaklı taze fasulye demek bugünkü konumuz, her yazında yeni birşey öğreniyorum Tijen:) , ellerin dert görmesin. Utanmalıyım aslında cahilliğimden, Antalya'da büyüdüm ama hiç duymamıştım, bizim evde de hiç pişmedi öğrenmek bu yaşa kısmetmiş. Her zamanki gibi deniyoruz bakalım nasıl olacak bizim çakıldaklı taze fasulye.

Tijen dedi ki...

Bana değil Gökçen beye teşekkür edin, kayda geçirdiği için.
Sağolun varlığınız için!

müjde dedi ki...

Hergün yeni birşey öğreniyoruz sayende Tijenciğim.Sağol valla.Deneyeceğim kısmetse alır almaz...

Zehra Gürgen dedi ki...

Tijen'cim sayende bir güzel yemek tarifi daha öğrendim.Pazara gitmeden önce okumadığım için hayıflanıyorum şimdi.Ama geç değil ctesi pazarından her ikisi alınacak ve aynen dediğin gibi pişirilecek.

IŞILCA TATLAR dedi ki...

Tijen'ciğim,
Vallahi çok sevdim bu yemeği. Evdekilerden biri fasulye sevmez, biri barbunya. Ben böyle pişirip tabaklarına koyarım, onlar masada paylaşıp dursunlar. Ne güzel oldu bu iş.
Başka da böyle tarifler var mı zulada, gözünü seveyim bir bakıver.
Çok sevgiler,

SOFRAM dedi ki...

Tijenciğim merhabalar, çok severim bol içli taze fasulyeyi, yaparımda, kış için de taze fasulye kuruttum, onda da kullanırım barbun fasulyeyi, içli içli çok lezzetli oluyor,afiyetler olsun canım.
Biz seni bekliyorduk Tijen'ciğim,en kısa zamanda görüşmek dileğiyle sevgiler:))

Narince dedi ki...

Çakıldaklı deyince, Adana'da çakıldaklı çorba diyorlar patlıcan dahil hangi sebzeyi ararsan var içinde. Bana pek hoş gelmemişti o zaman tadı ya, bir de şimdi bakmalıyım tadına.

Tijen dedi ki...

Herkese afiyet olsun! (Işıl'cığım, bu ara çok çeşitli yemek yapmıyorum ama arada özel bir şeyler çıktı mı eklerim bloga)

Özlem dedi ki...

Tabii ya neden olmasın, ikisi de aynı soydan değil mi? bal gibi de güzel olur, neden bunu daha önce duymamışım ben...mutlaka deneyeceğim Tijen'cim aklına sağlık

burcu dedi ki...

cok tesekkurler postcrossing bilgisi icin. Ilk bes kartim yolculuklarina basladilar bugun!

hayat dedi ki...

Tijenciğim, benim komşum daima ikisini beraber pişirir çok da lezzetli oluyordu.
Canım sizlerede afiyetler olsun.
Sevgiyle kal...

Ela dedi ki...

Nasıl canım istedi şimdi. Evdekiler barbunya sevmiyor o yüzden ben de fazla yapamıyorum. Acaba oğlum anlar mı içine barbunya da koysam taze fasulyenin? Daha 6 yaşında da.

Sevgilerimle

durutarifler dedi ki...

Bende anneniz gibi çok şüpheli yaklaştım. Barbunyaya bayılrım ama fasulyeyi de severim ama ikisi bir arada olur mu bilmem.
Sizin elllerinize sağlık.
iyi hafta sonları

Mutfak Havlusu dedi ki...

harikasın ne diyeyim bir fasulye ve barbunya buluşması bu kadar keyifle anlatılırdı ve okutturulurdu:)
eminim güzeldir değişiktir ben her ne kadar ikisinede çok düşkün olmasamda:)
şöyleki taze fasulyeyi zeytinyağlı severim barbunyaylada aramız annem kızmasın diye yerim yoksa düşkünlüğüm yok ama bu şekil anneme diyeyimde bizde yapalım bu hafta bakalım nasıl olucak.
ellerine sağlık olsun!

Mavi Elmas dedi ki...

Bir kaç hafta önce iş yerinden bir arkadaşım taze fasulye sevmediğini ama içine barbunya atılınca sadece yiyebildiğini söyleyince ilk defa duydum ikisinin bir arada pişirilebileceğini. Kaç haftadır deneyeceğim ama cesaret edipte deneyemedim. Ama şimdi görüyorum ki bunu bilen çok kişi varmış. Bir dahakine mutlaka fasulyenin içine barbunya atacağım.

TAZE NANE dedi ki...

HER ARKADAŞLIĞIN GÖKYÜZÜNDE BİR MELEĞİ VARMIŞ.
SEVGİLER...

lezzettabağı dedi ki...

Sevgili arkadaşım, ellerine sağlık denemedim ama bu ikilinin lezzetini tahmin edebiliyorum. Hem taze fasulye hem barbunyanın sadece tazesini bende sıkça pişiririm( barbunyayı mevsiminde taze alıp derin dondurucuya mutlaka koyarım).Üstelik faydaları saymakla da bitmez.. sevgiler..

Bocuruk dedi ki...

Kereviz ile pırasayı birlikte pişirmek gibi :)) O ikiliye bayılmıştım, buna da bayılacağıma eminim. En kısa zamanda bu şekilde pişireceğim. Neden daha önce yapmadım ki? İyi ki bahsettin bu tariften Tijen' ciğim, çok saol:)
Sevgilerimle...