26 Temmuz 2006

Kars güncesi-III

Dün Ermenistan sinirina dogru gitmistik, bugün Igdir tarafina gittik. Dün Azeri bir aileye konuk olduk, bugün Kürt. Ahiska Türkleri, yerliler, Terekemeler... Kars'in
Son olarak Kars'la ilgili iki degerli kitaptan çok kisa bahsedip bitirecegim çünkü müthis basim agriyor. Yol da yordu, gün de. Sicakti, yeterince uyuyamamistim, yol uzundu, virajliydi, yürüdük, hava çarpti...

Yrd. Doç. Dr. Ufuk Kamber'in tamamen kendi imkanlariyla hazirladigi 'Geleneksel Anadolu Peynirleri' kitabi bu memleketin peynirlerine dair uzmanindan (Kafkas Üniversitesi Veterinerlik Fakültesi'nde hoca kendisi) bilgiler. Sevgili arkadasim Erhan Seker (Zeytinbagi'nin sefi) bu kitap sayesinde pek çok peyniri yapmayi denedigini söyledi. Ben de peynir hakkindaki bilgilerimi onun sayesinde gelistirmeyi ümit ediyorum. Kitaba ulasmak isterseniz Ufuk hocaya basvurabilirsiniz. (Lütfen benden internet adresini isteyin.) Diger kitap da Oktay Ekinci'nin 'Kars Kitabı'. Kars'a gelmeye niyet ederseniz onu okuyun derim. Simdilik de bu kadar olsun. Yarin yeni bir gün. Yeni bir yogun gün. Bir sonraki duragimdan önceki son 2 günüm...

22 yorum:

Adsız dedi ki...

Eger okumadiysaniz size ve tum yemek meraklilarina tavsiye edecegim bir kitap var.`my life in France`,Julia Child.Amerika`li bir kadinin Fransa`da damak tadiyla tanismasi ,amator yemek merakindan cordon bleu`daki gunlerine kadar,yemek,sarap ve ask dolu bir kitap....

Tijen dedi ki...

cok tesekkurler sevgili sidika!
bulabildigim zaman alip okuyacagim.
sevgiler!

Mr_TD dedi ki...

macarlarin Langos diye bir "hamur isi" vardir, kesin bu da bizden gitme

http://en.wikipedia.org/wiki/L%C3%A1ngos
üzerine sarimsak sürerler bazen de ,burda da büfelerde falan satiliyor.Aklima onalr geldi hemen.

http://www.extraallt.com/langos.jpg

slmlar
TD

Adsız dedi ki...

cancagzim...ah bu ablalar, bu teyzeler seni ne cok sevmis...bak ne guzel bakmislar fotografta. el sallamislar. hele o utangac kucuk kizlara ne demeli....
dilerim yorgunlugunu guzelce atarsin...sonra da hizli adsl'e bin, gezintilere cik...optum!

Berceste dedi ki...

Bekliyoruz gozlerimiz yollarda Tijencigim :) Peynirin degerini gurbet ellere gelip de bulamayinca anladim ben ! Nerde o missss gibi peynirlerimiz?

Mr TD, bizden gitme degil, bizzat biz ! HUN - garian'in neden Hungarian oldugunu dusundun mu hic?

Tijen dedi ki...

td beycigim,
ben sahsen arastirmadim o hamur isini ama belki bir gun sira gelir de bakarim. hele de burada o kadar yeni yiyecekle tanistiktan sonra!
*
zeynep'cigim insallah.. buralari unutmak pek mumkun degil. bir yanim eve gitmek isterken bir yanim da buradan ayrildigina cok uzulecek dogrusu.
*
sevgili berceste,
ben de buralarda gorduklerimden sonra kesin daha da iyi anlayacagim degerini. hele de bugun o koca gravyer tekerleklerinin terini silince onlarla aramdaki bagin daha da guclendigini hissettim. artik her gittigim yerde gravyer arayacagim!
tijen

Adsız dedi ki...

Tabii "HUNGAR"lar kendilerine "Hungarian" demezler, bunu da dusundunuz mu acaba? Nedense onlar "Magyar"dir, keza biz TURKler de ya da Turkiyeli demeyi uygun goruyorum, onlara Hungarian degil Macar deriz. Evet dilleri (Finno-Ugrian sinifina dahil oldugu icin bizim dilimizle benzerlik gosterir ki Turkce Ural Altay sinifindan bir suru teoriye gore Finno_Ugrian'la da ortakliklar icerir), ama bir o kadar benzerligi de Finceyle paylasir. Ayni Turkce ile Fince'nin coook uzaktan akraba olmasi gibi. Bir de elbette 150 yillik unatamadikalari bir Osmanli tecrubesi var, onun da dilde ve mutfakta etkisi olmustur. Ote yanda Macarlar da orta asya'dan gecmis bir kavim, yani Tatarlar ve turlu turlu Turk kavimlerinin yanlarindan, iclerinden gecmisler. Yani Orta Asya'dan gelen herhangi bir kulture ait olabilir langos. Ama hemen herseyi bu kesin "bizim", zaten bizden baska nereden gidebilir kategorisinde dusunmek, kanimca, obur kulturlere biraz haksizlik oluyor. Hani baklava tartismalari tazeyken bundan ne kadar alindigimizi hatirlamak gerek. Kim bilir belki de biz onlardan almisizdir, ne de guzel olurdu oyle olsaydi... Mesela ben yillar once ruslarin manti yaptigini gorunce o zamanki cahilligimle aa kesin bizden gitmistir deme gafletinde bulunmus ve cok utanmistim dedigimden. Son olarak Kars civarlarinda Kurtler de var ve bu herseyden once onlara ayip olurdu. Cunku bu blogda biz demekle Turk demek ayni gibi... Mutfagi millilestirmek ne damaga yarar ne de kardeslige... yiyerek, paylasarak benim senin demeden ortak yasamaya calismak daha guzel bence... sevgiyle

Adsız dedi ki...

Sizlerin anavatanda Ermenilerin yaptiklarindan, bizi dunyaya igrenc bir sekilde kotulemelerinden cok da fazla haberiniz yok.Belki toplamin %5`i. Diasporadakilerle Ermenistandakilerin cok farkli oldugunu zannetmiyorum.Bizim aclarimiz bize yeter.Bir de sinir kapilarini acip o insanlari ve onlarin birlik olup kuyumuzu kazdiklari Yezidileri filan ulkeye sokmanin hic alemi yok.

Belediye Reisleri beldelerinden bihaber yasar ama komsu devletlere acilmaya bakar oldular, ne ustlerine vazife ise. Sanirsin Dis Tocaret yahut Disisleri Bakanlari.

Ermenilerde para veya is-guc yok. Yani sinirin saglayacagi tek sey daha cok terorist akisi olacaktir. Baska bir sey ummak sacmaligin daniskasi.

Dusman olalim demiyorum. Cirkin propogandalarini durdurmadikca bizden uzak dursunlar.

Adsız dedi ki...

Merhaba Tijen, valla imreniyorum sana hem bukadar gezip yorgunluğunla birlikte biryandan da bizlere bu güzel bilgilerini paylaşıyorsun.

Benim abim de Kars'ta okuyor ama o küçük bir şehir olduğu, çok soğuk olduğu ve herşey pahalı olduğu için pek sevmiyor. Ama tabi senin gezdiğin gördüğün yerleri görüp bir de senin açından bakmadığından kaynaklanıyor. Senin anlatımlarınla benim de göresim geldi Kars'ı..

Naile - Aintab Sofrası

Tijen dedi ki...

sevgili naile,
abinle ayni seyleri yasamamamiz çok normal. o kisin sogukta burada. bense yazin günesli havalarda bizi kucaklayan, sarip sarmalayan köy insanlariyla birlikte oluyor, onlarin yemek kültürlerini ögreniyorum. dolayisiyla elbette ki çok farkli. umarim o da çok güzel insanlarla tanisir ve güzel anilar derler buradan.
tijen

Adsız dedi ki...

Ahh ahh, fotograftan burnuma Cecilin kokusu geldi... ne guzel... 5 yil once bu zaman ben de oralardaydim, ve yazdigin gibi seyler hissettim... inanilmaz bi tecrube... sevgiyle...

Adsız dedi ki...

Sevgili Tijen,
Kars yazilarini okuyunca benim de gidesim geldi oralara. Cok guzel anlatiyorsun. Eline ve diline saglik. Hele "Nene biz giderken gözlerini siliyordu!" demissin ya, benim de gozumden 2 damla akti bunu okuyunca...
Aysel

Tijen dedi ki...

sevgili aysel,
bu yaziyi okuyan, o resmi gören herkesin o teyzeyle tanismasini isterdim. öyle kalpten sariliyor ki sevginin sana geçtigini hissediyorsun!
*
sevgili elif,
umarim yeniden gelirsin buralara.. bana herkes yardim etti geldigimden beri. güzelliklerle animsayacagim burayi ve yeniden gelme firsati yaratmak için elimden geleni yapacagim.
tijen

Adsız dedi ki...

burada biz demek bu topraklarda yaşayan demek biz diyen herkes etnisitesine göre konuşmuyor bu topraklar adına bu coğrafya adına konuşuyor burada kimse kendini ispata uğraşmıyor. Herkes bir güzelliğin ucundan tutmuş insanlığa sunmaya çalışıyor.Kültürler anca böyle vücut bulur geleceğe aktarılır yoksa benimdi senindi ile değil Bir kültür araştırmacısı ce hambalı olarak TİJEN hanımın daima destekçisiyiz. ZENGİLE

Tijen dedi ki...

tesekkür ederim desteginiz için.
aslinda önce kendimizi, kendi kültürümüzü, kendi degerlerimizi desteklemek, büyütmek, zenginlestirmekle yükümlüyüz. ancak bu sekilde var olabiliriz bu dünyada. batinin yiyeceklerini, adetlerini benimseyip kendimizinkileri yok ederek degil. savas nasil insanlari yok ediyorsa kapitalist kültür de yerel degerleri yok ediyor. tepeden (ya da disaridan diyelim) baktigimizda ikisinin de insanlik sucu oldugunu görüyoruz.
tijen

Hanife dedi ki...

Insanimiz ne kadar guzel, yuzleri ne kadar sicak. Evinde ne var ne yok misafirin onune sermek, daha yapamadiklari icin dertlenmek baska hangi insanda vardir?
Ben ulkemi cok seviyorum, insanlarini da, hangi isrktan, hangi dinden olursa.
Tijen cok sagol, yuregin, yazan ellerin dert gormesin.
Sevgiler..

Adsız dedi ki...

merhaba,

geri donup adini copy paste yapamadim ama peynirlerle ilgili kitap için adres alabilir miyim?
paylastiklariniz icin tesekkurler

nagme

L1 dedi ki...

Merhaba Tijen,
Kars güncelerini zevkle okuyorum, teşekkürler. Peynir kitabını daha önce de duymuştum, peynir delisi, peynir gemisi olarak benim de edinmem lazım, adresini verebilir misin? istersen e-mail de gönderebilirsin. (e.umur@hotmail.com) teşekkürler&sevgiler
elvan

Zeynep M. TÖRE dedi ki...

Sevgili Tijen
senin gezi yazilarini okumaktan cok keyf aliyorum her zaman, hep yazarim ya kendimi senin cantanda gezen kucuk bir cuce gibi hissediyorum, cantanin kenarindan sanki kendi gozlerimle goruyorum senin anlattigin, paylastigin yerleri. Bende kendi kulturumuze sahip cikmayi, benimsemeyi oyle cok istiyorum ki, Turkiye disinda kalan yerlerin taklitciligini yaptikca kendi ozumuzden uzaklasiyoruz gibime geliyor hep.
Oysa bizler ne cok adete, gelenege, torelere sahip insanlariz. Bunlarida senin gibi kulturumuzde gozardi edilmis koseleri, lezzetleri ortaya cikaran emekciler sayesinde ortaya cikariliyor. Bu arada kendinede dikkat et dostum. Umarim bu satirlarimi okurken basinin agrisi gecmis olur.
Sevgilerimle.

Parizyen Ay Lambasi dedi ki...

iyi yolculuklar!!!
daha cok foto lutfen, daha cok foto!!

Adsız dedi ki...

I say briefly: Best! Useful information. Good job guys.
»

Adsız dedi ki...

Your are Nice. And so is your site! Maybe you need some more pictures. Will return in the near future.
»