24 Temmuz 2006

Kars güncesi-II

Hera demis ki biraz daha anlat yahu çatlayacagim. Sabah 8:30-9:00 gibi evden çikiyoruz. Aksam 7 gibi dönüyoruz. Sonra da olan biteni bilgisayara geçir, yemegini ye, mesajlarina bak.. Bugün de öyle mesela. Sabah çiktik. Sevgili soförümüz Tahsin'in haniminin köyüne tandirda ekmek pisirmeye gittik. 70 kilometrelik yol. Tam Ermenistan sinirinda. Sinirdan önceki son köy. Tandirda lavas yaptik, kalin yaptik (onlarin bir pidesi), sonra pisi yaptik, yine ayran asi yedik. Kim sormustu ayran asini? Herkesinki biraz farkli digerinden. Pirinç ve yesil mercimek olabilir, yesil mercimek ve yarma. Bunlar birlikte piser. Ayri bir yerde de yayla çorbasindaki gibi yogurt, un ve yumurta sarisiyla onlarin deyimiyle 'muhallebi' hazirlanir ve çorbaya eklenip karistirilir. Yag yakiyor kimileri baharatlarla. Ille de asotu girecek, yani kisnis. Anuhotu, yarpuz da kullaniliyor. Böyle iste. Kars yemekleri tahil ve süt ürünleri agirlikli. Çogu köyde zaten hayvancilik ve kendi ihtiyaçlari için tahil yetistirme durumu var. Gökyüzü dramatik. Son olarak da helva kavurdu Suna teyze bize. Çayla helva yedik. Yanimiza da yolluk verdi. Lavasa sardi helvayi. Gelir gelmez bir kaç lokma yedim. Sonra tesadüf bu ya, kaç yildir görmedigim bir sinif arkadasimi gördüm üniversiteden! Kars acaip bir yer. Ne zaman kiminle karsilasacaginiz belli olmuyor. Yarin? Yarin Kagizman'a gidiyoruz. Meyvelere.

Yazacak, anlatacak pek çok sey var ama isleri bitiremiyorum. Iki gündür yollardaydik. Ilk gün Ardahan, dün Büyük Çatma köyü (Arpaçay tarafinda). Sonra aksam gelip iki gündür biriken yazilari toparlamaya çalistim. Bilgisayara girmeye çalisiyorum ama hala bitiremedim hepsini. Bir de fotograflarin tasnifi var tabii. Onlar en degerli belgeler. Tabii yazilanlar, tadilanlar, paylasilanlar da var.
Yollar öyle güzel ki! Çildirir insan. Ya bir de agustosta gelseymisim? O zaman tarlalara yatar bir daha da kalkmak istemezdim.

Buranin yiyecekleri süt ürünleri ve tahil agirlikli. Dün gittigimiz köyde Çeçil peyniri yapimini gördük, taze bal, köy tereyagi yedik. Kaymaktan tereyagi yaptik, nohul, nezik yaptik... Asagidaki ayran asini kasikladik. Bugday tarlasina gittik, su degirmeni gezdik.

Çocuklarla eglendik, büyüklerle sohbet ettik, kazlari seyrettik. Bir sürü sey iste. Hangi birini söyleyeyim ki?

18 yorum:

Nihat Akkaraca dedi ki...

Tijen hanım, az da olsa, kıyından kenarından gördüklerinizi bize de tattırdığınız için teşekkürler,elinize yüreğinize sağlık.

Adsız dedi ki...

ne güzel! hangi birini mi söyleyeceksiniz? hepsini hepsini! özellikle bu ayran aşını merak ettim. umarim Ani'yi gezme imkanınız da olur oralara gitmişken. sevgiler

Berceste dedi ki...

Hepsini Hepsini soyle lutfeeeen !

Burada agzimin suyu akarak beklemekteyim :)

Dogayi, o guzelim yollari ve yol hikayelerini de unutma olur mu?

Ora insanina da bizden kucak dolusu sevgiler...

Sana yollarda kolaylikla bol bol mis gibi tazme mamaklar dilerim.

Sevgi ile kal hep...
Dilek

tata dedi ki...

Bir arkadasim vardi Karst'tan. Aslen Rus'tu, Kars'tan bir delikanli onu kacirmis, Kars'a getirmis. Oralari anlata anlata bitiremezdi. Sayende bir de resimli geziyorum simdi.
Sevgiler Tijen'cigim.

Mr_TD dedi ki...

böyle giderse sana bir de video günlügü yapmak gerekcek valla, böyle birkac foto artik yetmemeye basladi.
Valla bir düsün derim,simdi ben bir fikir attim ortaya,ortalik karisir :)
Bir deli tas atmis, kirk akilli cikaramamis misali :)

Kendine dikkat et,
slmlar
TD

Tijen dedi ki...

kameram olsa yapacagim td de yok! sadece fotograf cekebiliyorum dolayisiyla.. seneye tekrar gelirsem o zaman bir kamera sart olacak galiba..
*
sevgili berceste, tata, bakarca, nihat bey,
tesekkurler. yol hikayelerine, koy hikayelerine devam edecegiz!
guzel gunler sizinle olsun.

Adsız dedi ki...

Ben de 1 ay önce Karstaydım. Hep kış aylarında gitmemiz nedeniyle karsız Karsda dolaşmanın keyfini yaşadım.
Eğer yolunuz düşerse ve henüz görmediyseniz mutlaka Iğdır'ı da görün. Bir doğu şehrine göre çok farklı
Sevgiler

hera dedi ki...

tijencim, gezip gordugun yerlerden en cok merakla bekledigim yer kars. hele peynirler.. bal... acicik daha anlat yau, meraktan catlayacagim.

Tijen dedi ki...

peki biraz daha yaziyorum..
tijen

Adsız dedi ki...

kim sormuştu ayran aşını? ben sormuştum ben! ne de güzel anlatmışsınız. yapmaz mıyım ben şimdi bunu...

Hanife dedi ki...

Tijen'cigim,
Fotograflar ne guzel. Ama TD nin fikri cok iyi. Biz de seyrederiz boylece:))
Cok tesekkurler, Hera'ya katiliyorum, biraz daha anlat:))

Tijen dedi ki...

sevgili bakarca,
afiyet olsun simdiden.
*
hanife'cigim
galiba isi gucu birakip siteyi beslemem gerekecek. keske elimde video kamera olsa da belgeselini cekebilsem. belki onumuzdeki yillarda.. simdilik kitaplar ve dergiler var gundemde, her zamanki gibi.
sevgiler.

hera dedi ki...

kars ile ilgili merak uyandiran sey nedir diye dusundum, kendimi esas alip elbette.. gunluk hayatimiza baktim, her kose basinda urfa, antep, hatta antakya, konya lezzetleri, sira sira, tadilmayi bekleyen. oralarin insanlarina da asina olduk, goc orani fazlaca oldugundan ve de bolge insaninin herseye meydan okuyabilen cesaretinden saniyorum. ege desen, hamurumuza karismis, birak merak etmeyi, kendimizden ayiramiyoruz. ama dogu baska iste. insani baska. fakirligi baska. uzanip da tutamadigimizdan kelli, gorduklerini belki sen aktarirsin diye, oylece siramizi bekliyoruz tijencigim. agzina ve kalemine saglik.
cok sevgilerle,

Ilgaz Gürses dedi ki...

Sayende biz de kendi memleketimizi tanıyoruz. İşin içine yemekler de girince gezi yazısı okumak daha da zevkliymiş.

Ilgaz Gürses dedi ki...

Şimdi internette bir haber sitesinde ABD'nin önemli dergilerinden birinde yayınlanan bir haritada Türkiye'nin doğusunun Bağımsız Kürdistan diye gösterildiğini okudum. İleride vize-pasaportla gideceğiz oralara bu gidişle. Yukarıdaki yorumdaki "kendi memleketimiz" lafı da hükümsüz olacak dolayısıyla!

Tijen dedi ki...

hera kurban,
haklisin. insan görmedigi dokunamadigi yerleri merak ediyor en çok..
*
sagol incir çekirdegi..
paylastiklarin için.
tijen

Adsız dedi ki...

Ya inanmıyorum
Bende Ardahanlıyım, ve bundan gurur duyuyorum
20 yıldır memleketime ayak basmadım
Şimdi burdaki yazını ve resimlerini görünce için gitti.
Çok teşekkürler..
Munise

Adsız dedi ki...

Your website has a useful information for beginners like me.
»