26 Kasım 2014

Yaşasın tatlı patates!

Bugün size sonunda tatlı patates bulmuş birinin mutluluğuyla yazıyorum. Eh bunun şerefine bir tarif yazmak şart oldu. Bu tarif Her Güne Bir Yemek'in yeni baskısından. 22 Nisan tarihli sayfayı açarsanız (tabii sizde bu kitabım varsa, yoksa hâlâ satın alabilirsiniz. Kendinize veya sevdiklerinize yeni yıl hediyesi olarak almanız beni çok mutlu eder.)  Tatlı patates sıklıkla soframıza gelen patatesle akraba değil. Yaprakları da yenebilen bir bitkinin kök yumruları. Pek sevdiğim tatlı patates neden bizde de yaygın olarak yetiştirilmiyor diye dertlenir dururdum. Oysa Adana, Hatay gibi illerimizde yetiştiğini ve yaygınlaştırma çalışmaları yapıldığını biliyordum. Dün sevgili Özlem'le (Yetiş) yazışırken bugün tatlı patates aldım dedi. Gözlerim parladı o an inanır mısınız? Meğer artık Migros marketlerinde satılıyormuş, hem de kilosu 4 tl. Bugün hemen gidip aldım. Bu tarifi yapmadım ancak elimde bu tarif olduğu için ve çok lezzetli olduğuna emin olduğum için size bu tarifi aktarıyorum. Özellikle çocukların bayıldığı tatlı patatesin püresi olur, çorbası olur, türlülere eklenebilir, kızartılabilir, fırınlanabilir, bu tarifte olduğu gibi pancake yapımında kullanılabilir. Mutlaka deneyin derim. Afiyet olsun.

Tatlı Patatesli Tava Keki (Pancake)

1 haşlanmış tatlı patates (200 gram civarında)
1 su bardağı tam un
1 su bardağı süt
2 yumurta (sarısıyla akı ayrılacak)
1 çorba kaşığı bal
1 çay kaşığı karbonat
1 çay kaşığı tarçın
birer tutam muskat ve tuz
tavayı yağlamak için tereyağı
(12 porsiyon)


Patatesin kabuğunu soyup dilimleyin, çok az su ekleyerek haşlayın. Patates ezicisiyle püre haline getirin ve soğumaya bırakın. Yumurtaların aklarını ayrı bir kaba alın, sarılarını sütle çırpın. Bir başka kapta un, karbonat ve baharatı karıştırıp eleyerek yumurtalı karışımın üzerine ekleyin, pütürsüz hale gelene kadar çırpın. Patates püresi ve balı da ilave edip karıştırın. Yumurta aklarını bir tutam tuzla kar haline gelene kadar çırpın. Tavanızı ufacık bir parça tereyağıyla yağlayın ve yumurta aklarını köpükleri sönmeden yedirdiğiniz patatesli karışımdan bir kaşık alıp tavaya dökün. Tavanızın büyüklüğüne göre aynı anda 5-6 tane tava keki pişirebilirsiniz. Ateş çok harlı olmasın, çok kısık da olmasın. Keklerin altı piştiğinde üzerinde kabarcıklar oluşur. Kabarcıklanmış olanları spatulayla dikkatlice çevirin. Kekçiklerin altın rengi olmaları yeterli. Daha az veya daha çok pişmesin. Az olursa içi çiğ kalır, çok olursa yanar. Malzemenin tamamını bu şekilde pişirin ve soğutmadan servis edin.

9 yorum:

misk dedi ki...

Ellerine sağlık Tijen! Merak ettim, bunlar ABD'deki uzun ve turuncu patatesler mi? onlarsa harika! bir de şu delicato ve squash türü kabaklar da olsa ne güzel olur...

Tijen dedi ki...

Yok canım onlardan değil. Şöyle bir resim buldum (bendekileri de çekebilirim ama vaktim yok şu an ona):
http://4.bp.blogspot.com/-baqVC4T3h-k/UkIj16via6I/AAAAAAAAE-I/hEO8f_9tvyg/s1600/IMG-20130922-01328.jpg

Unknown dedi ki...

bende migrosta görünce hemen aldım.çocuklugum geldi aklıma haşladım ve yedim.milli yiyeceklerimize sahip çıkmak önemli bence.yabancı sitelerde boy boy tatlı pastatesli tarifler var.ama bizim asırlardır hatay da üretilen tatlı patatesimizden kimsenin haberi yok maalesef.

Banu Bingör dedi ki...

Tijen, ben de Migros sanal market alışverişim sırasında rastladım tatlı patatese. Ama fotoğraf olarak o turuncu patateslerin fotoğrafını koymuşlardı. Cesaret edip alamadım, güvenebilir miyim ürüne diye emin olamadım. Sen aldığına göre, alınabilir demektir :)

Tijen dedi ki...

Maalesef Antalya'daki Migroslarda yok artık. Herhalde deneme amaçlı getirdiler ve pek satılmadı. Çoğu kimse bilmiyor ki ne olduğunu. Ama turuncu olanlardan değildi buradakiler. Hatay'dan gelmiş, oralarda yetişen tür daha ufak, dışı koyu kahverengi, içi krem rengi olanlardan. O bir kereden sonra tekrar alamadım ne yazık ki.

rumma dedi ki...

Merhaba Tijen hanım ,tatlı patatesi çok severim kestaneyi andırıyor tadı..Ben de kek yapmıştım çok yakışmıştı.

sevgiler

remoto dedi ki...

merhaba. migroslarda satılanlar maalesef ithal tatlı patatesler..

Tijen dedi ki...

Merhabalar, şu anda dediğiniz gibi olabilir. Ben aldığım zaman yerli idi (Hatay'dan). Şu anda durum nedir bilmiyorum ama geçenlerde Macrocenter Antalya'dan kilosu 4.5 tl'ye yerli tatlı patates bulup aldım (ithalini 20 tl civarına satıyorlardı önceleri).

Sibel dedi ki...

Şu an Tazedirekt.com'da yerli tatlı patates bulmak mümkün:) Çok da lezzetli!