01 Aralık 2012

Beyaz Hindiba

Beyaz hindiba da nedir dediğinizi duyar gibiyim. Diyor musunuz? Diyorsanız anlatayım: Beyaz hindiba, tesadüfen Belçika'da keşfedilen bir tür hindiba. Hani şu bildiğimiz ot var ya, hindiba, onun gibi ama değil de. Eskiden hindiba kökleri kahve alternatifi olarak üretilip satılırmış. Kavrulan hindiba kökleri kahveyle karıştırılarak içilirmiş. Sonra bir gün, Belçikalı bir üretici karanlık ve ılık bir depoda unuttuğu hindiba köklerine bakmaya gittiğinde bir de ne görmüş, kökler filizlenmiş. Tadına bakmış. Hmmm... Hiç de fena değilmiş. Sonra bakmışlar ki bu güzel bir salata malzemesi, üretimine başlamışlar. Bugün Belçika, Fransa ile birlikte dünyanın en önemli beyaz hindiba üreticilerinden biri. Bir süredir Türkiye'de de üretiliyor(muş) beyaz hindiba. Sevgili arkadaşım Lalehan yakın bir zamanda bu bilgiyi verince pek sevindim ve hemen tatmak istedim. Nomad Tarım beyaz hindiba üreticisi firma. Sıkı durun, kuşkonmaz da yetiştiriyorlar. Ne kadar sevindiğimi anlatamam. Beyaz hindibaların üç tanesini fırınlayarak tüketmeyi seçtim. Yıkadıktan sonra ortadan ikiye kestim, soya sosu, bal ve zeytinyağından oluşan sosu her birinin üzerine sürüp 200 derecede 15-20 dakika kadar fırınladım. Soya sosunun tuzuyla bal hindibanın hafif acı tadıyla birleşince ortaya pek hoş bir lezzet çıktı. Bugünlerde salatalarıma doğruyorum. (Ortalarda gördüğünüz ince beyaz şeritler beyaz hindiba şeritleri.) Salatanın tadını artırıyor. Yukarıda Nomad Tarım'ın linkini verdim. Girerseniz beyaz hindiba hakkında gerekli tüm bilgileri (nasıl kullanılır, nerelerden bulunur, neye benzer) bulacaksınız. Hadi bir de siz tadın. Daha önce tattıysanız veya beyaz hindibalı tarifleriniz varsa düşüncelerinizi paylaşır mısınız? Afiyet olsun! (Salatadaki mısır çok enteresan, "dondurulmuş ve kurutulmuş mısır". Princeton'da girdiğim çok enteresan bir baharat dükkanından, Savory'den aldım. GDO değildir değil mi bu mısırlar dedim, bilmiyorum dedi mağazadaki görevli. Kararsız kaldıysam da merakıma yenildim, ufak bir paket aldım.)

18 yorum:

Oglak Kizlari dedi ki...

Tam da Metro ya bir Yılbası ziyareti yapacaktım. Kuşkonmazı pek bir sever ama bulamazdım. sağol.

Asparagas anne

Tijen dedi ki...

Ben de baksam Antalya'ya gelmiş mi diye. Olmadı sipariş ederim bir müsait zamanda (iyi alıştık bu sipariş işine!)

Esma dedi ki...

Hindiba yemedim ,beyazını da yemedim ,ıspanak gibi mi,pırasa gibi mi bilmiyorum.Bir ara armıştım ama bulamamıştım çevremde ,sevgili Tijen afiyet olsun size, ben bir araştırayım....

Salata güzel görünüyor afiyet olsun.

Sevgiler

Unknown dedi ki...

Uzun zaman evvel hangi blogda gordugumu hatirlamadigim bir link vardi, Turkiye'de asparagus yetistirip koli ile yollayan birilerine ait, maalesef 10-20 kilo gibi yuksek bir miktar gonderi yapiyorlardi, yalvardim arkadaslarima yahu 5 kisi 2'ser kilodan bolusursunuz alin dedim, kimse yeltenmedi! Bazen orada olmadigima uzuluyorum. (Bazen degil cogunlukla aslinda!) Simdi cok sevindim bu habere, burada kuskonmaz ordaki semizotu gibi her hafta yiyoruz(ve fakat hala semizotu yiyemedim!)

Hindiba da cok var ama ben bu otlar konusunda cok cekimserim, bir iki kere alip salatalara dogradim o kadar, aslinda tadini da begenmistim ama bir daha denemedim! Genelde burada ordovr sunumunda kullanirlar ya ondan olsa gerek, tamamen on yargi :-)

Soyledigin tarif cok agiz sulandirici, bir de sana guvenim sonsuz hemen yapacagim yarin yazarim mutlaka.

Tijen dedi ki...

Esma hanımcığım,
Tabii ki araştırın. Yeni şeyler denemek tatmak güzeldir.
*
Başak'cığım,
Ben yazmıştım bir ara ama bilmiyorum belki başka bloglarda da görmüş olabilirsin.

Unknown dedi ki...

Sagol Tijencim, sonunda Turkcesini ogrendim. Mayonezle karistirinca da guzel olur salatasi. Acisini azaltmak istersen ic orta kismini cikarabilirsin.

Mehtap

HÜLYA dedi ki...

Sevgili Tijen,
bizim burda (isviçre de) kirmizi hindiba ve beyaz hindiba senelerdir var. Genelde salata olarak hazirliyorum, zeytinyag ve bagzen limon da katarak. Bütün yapragi kullanarak da içine örnegin: ince bulgurlu bir karisim hazirlayip sunmak da güzel oluyor. Hindiba nin aci tadini sevmeyenler var. Ama bence gayet güzel.
Karli ve soguk isviçre den sevgiler :-)

Unknown dedi ki...

Ben de çok uzak olmayan bir süre önce keşfetmiştim beyaz hindibayı. Yaptığım yemekleri de blogumda paylaşmıştım. Arzu ederseniz buyrun, benim nasıl yaptığıma bakın.
Tereyağda hindiba:
http://birtekask.blogspot.com/2011/11/tereyagda-beyaz-hindiba-koku.html
Hindibalı piyaz:
http://birtekask.blogspot.com/2012/02/hindibal-piyaz.html

Unknown dedi ki...

Tahmin ediyordum sende gordugumu ama usenip bakmadim ne yalan soyliyeyim :-)
Bugun denedim tarifini cok guzel oldu, koy sepeteeeee :-)

daimamutfak dedi ki...

Tijen'ciğim bilmediğim otları senden öğreniyorum..Çok teşekkürler..sevgiler

mosguetravelerMosguetraveler dedi ki...

BU NE KEYİFLİ BLOG
GEÇ KEŞFETMİŞİM
HİNDİBA İLE TANIŞTIĞIMADA MEMNUN OLDUM
HAYIRLI GÜNLER

Cigdem dedi ki...

Chicori diye satilir buralarda (Almanya), cig ve pisirilerek tüketiliyor. Acimsi bir tadi vardir kök kismina dogru, sunu farketmistim pisirince bu aci tat gidiyor. Ben, kücükse bütün olarak veya tombulsa boylamasina ikiye bölerek, güzel bir zeytinyaginda, tencerenin agzini kapatip, kisik ateste yumusayana kadar pisiriyorum. Et/balik yanina güzel bir sebze esligi oluyor. Sevgiler.

Narince dedi ki...

Geçen yıl Migros'ta sürekli bulunuyordu alıp sık sık salatalara katmıştım. Ama başka da bir şeyde kullanmadım, şu senin soyalı sosla denemeli bir de.

lavantalimon dedi ki...

Tijen'cim ne çok olmuş blogları gezmeyeli ne güzel şeyler eklemişsin.
tv de yakaladıkça izledim seni , güzel lezzetleri tattın afiyetler olsun:)
Yine de ben de ot sever olarak senin blog paylaşımlarını zevkle okuyorum.
Benim bildiğim hindiba parklarda bahçelerde açan sarı çiçekli sonrada şeytan tüyü olan ot dimi? ama bu başak bir hindiba migrosa bakıcam ama tarifin gibi da yapıcam inş :)

neseersoy dedi ki...

Ne güzel bir renk cümbüşüdür , tadının da anlattığın kadar güzel olduğuna eminim , ellerine sağlık , sevgilerimle .

Ceylan dedi ki...

Tijen'cim, Bu yazıdan sonraki ilk alışverişimde buralarda hep gördüğüm hinbalardan alayım dedim ama elim rezeneye gitti ! O gün bugündür rezene salatalarımın vazgeçilmezi oldu! Sürekli salata yiyince insan gerçekten değişiklik istiyor, buna vesile olduğun için çook teşekkürler !

Tijen dedi ki...

Ceylan,
Beyaz hindiba ile yapılabilecek pek çok şey var. Onu da tatmak gerek derim.

Hande dedi ki...

Beyaz hindibayi biraz halis zeytinyagi ile kpalayip azicik da deniz tuzu serptikten sonra grill veya mangalda pisirince de cok guzel oluyor. Etlerin yanina hos bir tamamlayici.