24 Ağustos 2010

Yeniden tarhana

Önce bir özür: Geçen hafta bilgisayarım intihara teşebbüs ettiği için onu hastaneye yatırmak zorunda kaldım. Arasına 160 tl sıkışmış, bu zor zamanda onu ödedik mecburen. Parayı ödeyince kendine geldi bizimki ve kavuştuk birbirimize. Ah benim nazlı sevgilim, seni ne çok seviyormuşum meğer. Sen benim elim ayağım olmuşsun. Sensiz ne yapacağımı bilemedim. İşlerim yarım kaldı, verilen sözler tutulamadı. Hal böyle olunca ne yorumlarınızı yayınlayabildim ne de yanıt verebildim. Elimizde olmayan nedenlerden ötürü idi, bilgisayarım ve ben sizden özür dileriz.
*
Ve yeniden tarhana. Bu fotoğraf geçen senekinin son hali. Sevgili Münevver'ciğim sağolsun, annesi ve ablasını anarak onların tarhana tarifini uygulamıştım. Öyle güzel olmuştu ki, afiyetle yemiştik. Hatta azar azar tattırdığım arkadaşlarım da çok beğendiklerini, pişirmeden kaşık kaşık yenebileceğini söylemişlerdi. Bu yıl da artık zamanı geldi deyip dün pazardan malzemeleri aldım ve Münevver'i arayıp (bilgisayarım hastanede olunca bilgilere de ulaşamaz oldum tabii) ondan malzeme listesini istedim, yine koca tencereye domates, soğan, biber ve nohutları (haşlanmış) koydum. Yoğurdumu süzülmeye bıraktım. Unumu (üçte biri kavılca unu), mayamı, tuzumu hazır ettim. Leğenimi yıkadım, üzerine örteceğim çarşafı suya bastırıp deterjan kokusunun gitmesini bekledim. (Ben ne kadar rahatsız olursam annem de o kadar sever deterjan ve yumuşatıcı kokularını!) Malzemeler pişti iyice, suyunun çoğunu çekti. Ateşten alıp el blenderinden geçirip püre haline getirdim. Birazcık soğuttum ama sabrım yoktu herhalde iyice soğumasını bekleyemedim. Un nasılsa sıcaklığını alır dedim ya hata ettim, bile bile. Hepsini karıştırıp güzelce yoğurdum. Üzerini kapattım. Akşam kabarmıştı kabarmasına ya geçen yılki gibi delice bir kabarma değildi. Sabah kalktığımda da çoğu sönmüştü. Paniğe kapıldım. Münevver'i aradım, böyle böyle, hata ettim acaba bugün çok az unla maya mı eklesem diye. O da emin değildi doğru yolun ne olacağından ancak ona da mantıklı geldi bu fikir. On gramlık bir kuru maya paketini (instant maya) az unla karıştırıp serpeledim, yeniden yoğurdum. Bakalım kurtarabilecek miyim? Sevgili tarhana ustaları, sizin başınıza böyle bir şey geldi mi? Geldiyseniz ne yaptınız? Acaba gereksiz yere mi panik yaptım?
(Bu geçen yılki tarhana yazımın linki. Gün gün aşamalarını fotoğraflamış, burada paylaşmıştım:
http://mutfaktazen.blogspot.com/2009/08/tarhana-yapm-1-gun.html)

15 yorum:

pinarbk dedi ki...

Tarif şiirsel, lezzet de eşsizdir muhakkak. Tutar tutar içini ferah tut:)

Balık lokantasında bile tarhana sorar bizim Duru kuşu. Onun için ben evde kocaman bir kavanoz bulunduruyorum yaz kış. Bizimki Nazilli'den geliyor.

Ben çocukken de babaannem yapardı. Salona çarşaf serip kuruturdu. Bugün bile aklımda o domatesli ekşi koku...

Serap dedi ki...

Biz de de annem yaptığı için mayalanma konusunda yorum yapamayacağım, umarım istediğiniz gibi, gönlünüzce olur tarhananız. Kışın soğuk günlerinde şifa olur umarım. Hem un ve maya ilavesi mayalanmasını hızlandırmakdan başka ne yapabilir ki? Gönlünüzü ferah tutun bence ...Ellerinize, emeklerinize sağlık.

Miskokulu Lezzetler dedi ki...

Evde hiç yapmadım derdim kuruken içine toz girer mi hep bu telaşe içindeyim ama çokta severim eline sağlık inşallah problem olmaz afiyet olsun Tijenciğim sevgiler...

Unknown dedi ki...

Bizde kendimiz yapariz canim.Annen ve kayin validem.Tüm malzemeler iyice yugrulur.Her gün hamur 1-2 kez yugrulur ve üzeri kapatilir bu islem 8-9 gün yapilir sonra temiz bir carsafin üzerine köcük kücük parcalar koparilir kurumaya birakilir.Her gün sagli sollu cevrilirler.Kuruyunca elinizle olanip iyice un haline getirilir .Sana kolay gelsin öptüm.

Yaşamın kıyısında dedi ki...

Sevgili Tijen,
dünden beri tarhana ile uğraşıyorum. ben yoğuruyorum o kabarıyor bezdirdi beni yani. ama anlayamadığım maya değil kabartmayan çünkü ben maya koklatıyorum sadece, koymuş gibi yapıp tarhanayı kandırıyorum sayılır. Tarhana kabarır hele nohut olunca kabarmaması imkansız haddim olmayarak acaba diyorum püre sıcaktı ondanmı? yani bilemiyorum. Nacizane tavsiyem sabırla sabah akşam yoğur kendine gelir umarım, kolay gelsim.
olmasada üzülme benimki biraz çok oldu gönderirim.
Sevgiler...

Birde şu peynir tarifin vardı ya
arıyorum bulamıyorum linki konusunda yardımcı olurmusun.

Zehra Gürgen dedi ki...

benimde laptop ölüm döşeğinde işin kötüsü internetlede sıkıntımız var.bugün deflarca sitene girdim yorum bırakamadım sürekli koptu :(
tarhana için ne diyeyim? ben senin takipçinim, öğrencinim..

evatolyesi dedi ki...

Ben hiç maya kullanmam gayette güzel oluyor bence panik yapmayın. Sevgiler:)

kara kitap dedi ki...

canım şöyle sarımsaklı,içinde kuru börülce olan tarhana çekti.annem kuru fasulye yemeği pişirdiği günün ertesinde mutlaka tarahana pişirirdi,kalan fasulye yemeğini değerlendirmek için.ev tarhanasını yapması biraz uğraştırıyor,ama çok lezzetli.belki vaktim olursa bir gün ben de yaparım.

Tijen dedi ki...

Nur komşum,
Aradığın link bu olmalı:
http://mutfaktazen.blogspot.com/2009/04/yine-peynir.html
(Umarım tarhanam güzel olur, bence de püreyi sıcak koymuş olmamın verdiği bir anormallik var. Bakalım, yoğurmaya devam. Belli mi olur belki de sonuç daha da güzel olur??? Polyannacılık oynamaktan zarar gelmez dedim...)

iffetin günlüğü dedi ki...

Sorun olacağını sanmıyorum.
Daha önce sadece öğütülme işlemine yardımcı oluyordum. Bu sene ilk defa ben yoğurdum tarhanımızı.Tabi annemin yol göstermesiyle..Domates ve biberi pişirmeden koyuyoruz biz..Bir de mayayı en başta koyarız.Tarhana ilk gün leğenden gezmeye çıkar.. Kuruttuk torbaladık, hem sahurda hem iftarda soframızda..
Olsun da ağız tadıyla yiyin inşallah..

damlaya damlaya dedi ki...

deterjan ve yumusatici kokulari beni de son derece rahatsiz ediyor, bu konuda yalniz olmamak guzel.
Bir suredir yumusatici kullanmayi tamamen biraktim, anlamsiz gelmeye baslamisti; deterjanı da cok az kullaniyorum ki burnuma tutmesin!

Tijen dedi ki...

Damla(ya damlaya),
Ben zaten deterjan kullanmıyorum çamaşırda da bulaşıkta da, ama annem ısrarla kullanıyor. Şu aralar Dalan'ın %100 bitkisel bir çamaşır tozunu kullanıyorum çamaşır için. (Tabii kendi çamaşırlarımı ayrı yıkıyorum!) Bulaşıkta da zeytinyağı sabunu. Diğer kimyasal temizleyicileri, asitli lavabo açıcıları vs. vs. hiç birini kullanmıyorum ah bir de annemi vazgeçirebilsem!

Tijen dedi ki...

İffet'ciğim,
Ne güzel siz elinizi çabuk tutmuş halletmişsiniz tarhana işini. Ben sıcaklarda yapmak istemedim, biraz serinlesin, hem de güzel etli yerli biberler çıksın istediğim için bu zamana kaldım. Dilerim hava da biraz serinler, kuru havada daha iyi kuruyor haliyle.

Oya Kayacan dedi ki...

Ne hoş 'yeniden' diyebilmek. Yıllar arkada biz önde koşup duruyoruz. Yeniden'e.
Afiyetlerle...

esra dedi ki...

Merhaba tijen hanım..Bende bloğum da taze tarhana aranıyor diye post hazırlamayı düşünürken sizin tarhana yaptığınızı gördüm:)))melikşah için değişik şehirlerden tarhana kampanyası başlatmayı düşünüyorum..Kargo bana ait bir su bardağı olacak şekilde gönderebilirseniz melikşah sizze minnettar olacaktır:)))hazır tarhanaları yedirmek istemiyorum..kendim de hiç denemedim ...bilmediğim için sevgiler..